آیا وقوع سونامی در خلیج فارس ممکن است؟

© Photo / IRNAخلیج فارس
خلیج فارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2021
اشتراک
فریبرز ناطقی الهی استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله ایران ابراز عقیده کرد که با توجه به پهنه خلیج فارس، امکان وقوع سونامی در این منطقه تقریبا غیرممکن است.
به گزارش اسپوتنیک، فریبرز ناطقی الهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به وقوع ۱۵۲ زمین لرزه طی سه روز گذشته در استان هرمزگان خطر زمین لرزه و سونامی در منطقه خلیج فارس و سواحل مکران وجود دارد، اظهار داشت: اینکه تصور کنیم با توجه به پهنه خلیج فارس امکان وقوع سونامی در آن وجود دارد، تقریبا غیرممکن است ولی هیچ چیزی ۱۰۰ درصد و مسلم نیست و هیچ کسی نمی تواند به صراحت این را اعلام کند.
پدیده عجیب دریایی تنوره در خلیج فارس +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
پدیده عجیب دریایی تنوره در خلیج فارس +عکس، ویدئو
وی ادامه داد: ما در تاریخ مکتوب هم سابقه سونامی در خلیج فارس به دلیل قرار داشتن آن در یک محدوده خلیجی را نداشته ایم و با جمع بندی تاریخ خلیج فارس و زلزله های کوچیک احتمال وقوع سونامی در این منطقه خیلی کم است.
به نوشته ایرنا، سونامی یا موج سهمگین دریا پدیده‌ای است که در صورت وقوع، تلفات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورد، سواحل مکران کشور در حاشیه دریای عمان پتانسیل بالایی برای وقوع سونامی دارد که در صورت رخداد، حداکثر ۲۰ دقیقه بعد موج سونامی به سواحل ایران می‌رسد که فرصت زیادی نیست؛ بنابراین انجام کارهای زیربنایی مانند ساخت‌ و سازهای ایمن و آشنایی مردم با خطر آن می‌تواند تا حد زیادی از بروز تلفات جلوگیری کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала