گزارش و تحلیل

سوهو اینک: اس-550 قدرتمندتر از اس-500 است

© Photo / The Ministry of Defence of the Russian Federationتوانایی سامانه موشکی روسی اس 500 برای انهدام سلاح های هایپرسونیک در فضا
توانایی سامانه موشکی روسی  اس 500 برای انهدام  سلاح های هایپرسونیک در فضا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
اشتراک
پس از ظهور سامانه پدافند هوایی اس-400، اعلام توسعه اس-500 و سپس اس-550، آمریکا دیگر زمانی برای آرام شدن ندارد.
اسپوتنیک با استناد به سوهو اینک، شرکت فناوری اطلاعات چینی می نویسد: روسیه عجله ای برای فاش کردن تمام اسرار ندارد، اما زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده نگران شود. اکنون ارتش روسیه به سامانه پدافند هوایی اس-400 مجهز شده است، اما اطلاعاتی مبنی بر راه اندازی سامانه جدید موشکی ضدهوایی اس-500 پرومته به تولید انبوه وجود دارد. همچنین مشخص شده است که پس از تجدید تجهیز ارتش روسیه به اس-500، هند ممکن است اولین مشتری خارجی این سامانه دفاع هوایی پیشرفته باشد.
روسیه مدعی است که اس-500 نه تنها قادر به رهگیری موشک های بالستیک میان برد خارج از جو است، بلکه قادر به مقابله با موشک های سوپرسونیک آمریکا نیز خواهد بود. نه ایالات متحده و نه سایر کشورها هرگز به کیفیت مشابه سیستم های دفاع هوایی و دفاع موشکی خود افتخار نکرده اند.
سامانه دفاع هوایی اس-500 در روسیه آزمایش شد+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2021
سامانه دفاع هوایی اس-500 در روسیه آزمایش شد+ویدیو
اما نکته جالبتر این است که وقتی روسیه اس-500 را معرفی کرد، سیستم دفاع هوایی دیگری به نام اس-550 را نیز معرفی نمود. جزئیات فاش نشد، اما منابع آگاه در صنایع دفاعی روسیه گفتند که این مجموعه به عنوان نسخه پیشرفته ضد موشکی سامانه دفاع هوایی اس-500 در حال توسعه است. همین منابع تاکید کردند که این سامانه پدافند هوایی قادر خواهد بود موشک های بالستیک خارج از جو به ویژه کلاهک های موشک های بالستیک قاره پیما و دیگر سلاح های فضایی از جمله جنگنده مداری X-37B آمریکایی را رهگیری کند. توانمندی های ضد موشکی اس-550 نه تنها از اس-400، اس-500، بلکه از سیستم ضد موشکی آمریکایی ایجیس مجهز به موشک های SM-3Block llB نیز بالاتر خواهد بود.
با توجه به اینکه حداکثر برد سامانه پدافند هوایی اس-500 می تواند به 600 کیلومتر برسد و حداکثر ارتفاع شلیک به 200 کیلومتر می رسد، برای آن مانند سیستم دفاع هوایی تقویت شده برای دفاع ضد موشکی، این رجزخوانی خالی نیست و اگر اس-550 واقعاً به همین شاخص ها دست یابد، روسیه می تواند در یک جهش از کشورهایی مانند ایالات متحده و اسرائیل پیشی بگیرد.
وقتی صحبت از اس-550 در میان است، نمی توان اس-350 را که به طور مشترک توسط روسیه و کره جنوبی ساخته شده است، به یاد نیاورد. سامانه پدافند هوایی اس-350 توسط روسیه بر اساس اس-300 برپایه وجوه کره جنوبی ساخته شده است و سطح خودکارسازی و قدرت شلیک بالاتری نسبت به اس-300 دارد.
کارشناسان روسی اعتراف کردند که در حین توسعه اس-350، توسعه دهندگان روسی به لطف تحقیقات مشترک، از پیشرفته ترین فناوری های الکترونیکی در پروژه های روسیه استفاده کردند. روسیه به جای مصرف هزینه های هنگفت برای توسعه ریزتراشه های خود، توانست نیازهای استراتژیک خود را با انباشته کردن ریزمدارهای پیشرفته برآورده کند. روسیه و کره جنوبی مدت هاست درگیر تبادل فناوری در توسعه موشک های بالستیک برای فناوری های پیشرفته در زمینه میکروالکترونیک هستند. و این یک برد- برد برای هر دو طرف است. بدون حمایت فنی روسیه، فناوری موشک های بالستیک و کروز در کره جنوبی به این سرعت توسعه نمی یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала