درخواست حامیان حیوانات برای ممانعت از تصویب طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات

© Photo / Alisa Mordvinovaزایمان سگ ولگرد در مترو مسکو
زایمان سگ ولگرد در مترو مسکو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
اشتراک
جمعی از فعالان حمایت از حقوق حیوانات با راه‌اندازی کمپین خواستار لغو یا اصلاح طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات شدند.
به گزارش اسپوتنیک، از اینرو برخی از فعالان حمایت از حقوق حیوانات در نامه‌ای خطاب رئیس مجلس ایران و رئیس فراکسیون محیط‌ زیست از آنان خواستند مانع تصویب این طرح شوند.
متن این نامه به شرح زیر آمده است:
جناب آقای دکتر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ایران
سرکار خانم رفیعی، رئیس محترم فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی ایران
مدتی پیش طرحی موسوم به "طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک" به مجلس ارائه شده که دارای اشکالات جدی است. خواهشمندیم ضمن بررسی اشکالات که در ادامه به تفصیل عنوان خواهد شد به‌طور کلی این موضوع را مدنظر قرار دهید که با وجود مشکلات فراوان در جامعه و لزوم توجه و تقدم‌گذاری به حل معضلات معیشتی و ریشه‌یابی و مبارزه با عوامل فساد، رانت و قاچاق و... درگیر کردن نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی به بررسی خانه‌های مردم جهت ضبط حیوانات خانگیشان در این برهه زمانی امری عجیب است.
این طرح دارای اشکالات جدی است که به ترتیب عنوان می‌شود:
۱. تعریف حیوانات وحشی، مضر و خطرناک صحیح نبوده و حیوانات نام‌برده‌شده در این لیست هم‌سطح نیستند. خرگوش جزو حیوانات اهلی و سازگار است. گربه جزو حیواناتی است که ائمه‌ (ع) توصیه به نگهداری از آن‌ها در خانه کرده‌اند، سگ برای بسیاری از منازل نقش نگهبان داشته و لاک‌پشت و سوسمارهای گیاه‌خوار آزاری برای سایرین نداشته و نبایستی جزو حیوانات وحشی و مضر و خطرناک طبقه‌بندی شوند.

۲. با توجه به اینکه افراد بسیاری در طی سال‌ها اقدام به نگهداری از حیوانات کرده‌اند ممنوعیت ناگهانی نگهداری از حیوانات ممکن است باعث رهاسازی گسترده حیوانات در محیط شهری و یا خارج شهری شود که باعث بروز مشکلات عدیده زیست‌محیطی خواهد شد.
۳. عمده‌ترین دلیل گرداندن حیوانات در وسیله نقلیه برای تردد به مراکز دامپزشکی است. چنانچه تردد در وسایل نقلیه ممنوع اعلام شود بسیاری از افراد تمایلی به مراجعات دامپزشکی نخواهند داشت که در نتیجه باعث افزایش بیماری و تهدید سلامت جامعه خواهد شد.
۴. نگهداری از حیوانات خانگی خصوصاً گربه به‌لحاظ روان‌شناسی باعث بهبود سلامت روانی فرد و کاهش آثار افسردگی می‌شود. با توجه به شرایط جامعه و شیوع بالای مشکلات روانی ممنوعیت نگهداری از حیوانات باعث تشدید مشکلات روانی جامعه خواهد شد.
۵. با اجرای چنین قانونی امدادرسانی به حیوانات آسیب‌دیده بی‌سرپرست میسر نخواهد بود، چراکه نیاز به تردد با وسیله نقلیه و انتقال به مراکز دامپزشکی وجود دارد؛ لذا این قانون مغایر با تعلیمات دین مبین اسلام مبنی بر مهربانی با حیوانات است.
۶. افراد زیادی در کشور اعم از دامپزشکان، متخصصان، کارشناسان، پرورش‌دهندگان و سایر رده‌ها به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم مشغول به فعالیت تجاری در زمینه حیوانات خانگی هستند. تصویب چنین قانونی منجر به موج بیکاری گسترده‌ای در سطح کشور خواهد شد که با توجه به مشکلات معیشتی و درصد بالای بیکاری موجود، این قانون باعث تشدید مشکلات کشور خواهد شد.
۷. سال‌هاست رشته دستیاری بیماری‌های داخلی دام کوچک جزو رشته‌های تخصص دامپزشکی در دانشگاه‌های کشور است که به مطالعه بیماری‌های سگ و گربه می‌پردازد. در صورت تصویب چنین قانونی فارغ‌التحصیلان این رشته که تعداد زیادی هم دارند با عمر رفته و هزینه‌های کرده چه باید کنند؟
۸. با توجه به تعداد بالای دوستداران حیوانات، تصویب و اجرای چنین قانونی باعث نارضایتی عمومی خواهد بود.
خواهشمندیم با توجه به موارد مذکور، دستورات لازم را برای لغو این طرح و یا اصلاح آن ابلاغ فرمایید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала