گزارش و تحلیل

هدف از شایعه پراکنی بر علیه روسیه و چین در ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / روسیه، ایران و چین
روسیه، ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
اشتراک
خطرناک ترین ائتلاف ای که می تواند موجودیت اقتدار آمریکا در جهان را به خطر بیاندازد ائتلاف روسیه و چین و ایران می باشد.
این سخنان آقای "مالکوم اچ کر" رئیس دانشگاه آمریکایی بیروت که سال 1984 ترور شد به من زد و آن را از برنارد لوئیس (اسلام ستیز وطراح تئوری توطئه تجزیه منطقه؛ از کلاس های درس او در دانشگاه پرینستون نقل کرد).
آن زمان من بچه بودم و با ادوارد پسر آقای کر دوست بودم و یک بار به خانه شان رفته بودم؛ وقتی که آقای کر فهمید من ایرانی هستم این حرف ها را به من زد، ولی برای من خیلی عجیب و غریب بود.
میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
گفتگوی نمایندگان روسیه و ایران در وین + عکس
چون در آن زمان هنوز اتحاد جماهیر شوروی سابق سر پا بود و چین هم کشوری بسته به حساب می آمد و در ایران هم تازه انقلاب شده بود و ما ایرانیها درگیر جنگ بودیم و شعار نه شرقی و نه غربی روی دیوار سفارت های خارجی در ایران درج شده بود، من نمی توانستم درک کنم که رابطه ایران و روسیه و چین به چه شکل می تواند به هم گره بخورد.
اما ظاهرا مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی آمریکا از همان زمان سناریوهای مختلف اتحاد ایران و روسیه و چین را بررسی می کردند و طبق آنچه آمریکایی ها به آن فکر می کردند اگر روسها موفق شوند به کنترل افغانستان ادامه دهند (در آن زمان افغانستان در اشغال شوروی سابق بود) این احتمال وجود دارد که ارتباط چین و ایران هم از این کانال برقرار شود و بعد یک بلوک قدرتمند سیاسی و اقتصادی و نظامی در قبال آنها قرار بگیرد.
سالها از این ماجرا گذشت و شرایط جهانی تغییر کرد اما امروزه هنوز بزرگترین دلواپسی آمریکا سه کشور روسیه وچین و ایران می باشد و بزرگترین مصیبتی که می تواند بر سر آنها فرود آید ایجاد ائتلاف میان این سه کشور است.
سه کشوری که از نظر استراتژی و ژئوپولیتیک و سیاسی و اقتصادی هر کدام برای خود به تنهایی یک قدرت که اقتدار آمریکا را به چالش می کشند به حساب می آید.
پس از ورود ایران به سازمان شانگهای این خطر برای آمریکایی ها بیشتر شد، ظاهرا کم کم این ائتلاف در حال شکل گیری است.
دیدار وزرای خارجه ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2021
چین، روسیه و ایران برای تقویت همکاری ها در برجام توافق کردند
ایران و روسیه توانسته اند مسیر جاده ابریشم از مرزهای افغانستان گرفته تا دریای مدیترانه را باز کنند و اگر مسیر افغانستان باز شود چین به دریای مدیترانه متصل می شود.
از سوی دیگر مسیر جنوب به شمال از دریای عمان به سمت روسیه و شمال اروپا هم در حال باز شدن است و به این ترتیب هم مسیر جنوب به شمال و هم مسیر شرق به غرب در اختیار این سه قدرت قرار می گیرد.
با توجه به توانمندی اقتصادی چین از یک سو و توانمندی نظامی روسیه از سوی دیگر و شرایط ژئوپولیتیک ایران به عنوان قلب تپنده این راه می توان تصور کرد که راه اندازی این مسیر و ائتلاف این سه کشور چه ضربه بزرگی به ایالات متحده وارد می کند و سرعت سقوط ایالات متحده از مرتبه اقتصاد اول جهان به مرتبه اقتصاد دوم را سرعت می بخشد.
آمریکایی ها به خوبی می دانند که سقوط آنها به مرتبه دوم اقتصاد جهانی همانا و فروپاشی کشوری به نام ایالات متحده همان است.
چرا که امروزه ایالات متحده چندین هزار ملیارد دلار بدهی خود را با چاپ پول بدون پشتوانه پوشش داده و در واقع این بدهی گردن آنهایی افتاده که دلار در جیب حمل می کنند.
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند
در صورتی که دیگر آمریکا اقتصاد اول دنیا نباشد اطمینان به دلار هم کم می شود و عملا این بدهی ها به آمریکا بر می گردد و آنوقت است که ایالت های ثروتمند به سمت جدایی از ایالت های فقیرتر، یا به قول خودشان "آویزان"، می روند و آمریکا به سمت فروپاشی خواهد رفت.
البته امروزه هم زمزمه این جریان فروپاشی می آید و شهروندان برخی ایالت های ثروتمند آمریکا مانند کالیفرنیا و تکساس خواستار استقلال ایالت های خود می باشند.
با توجه به این مساله آمریکایی ها تلاش دارند هر جور شده ائتلاف این سه کشور را به هم بزنند و اخیرا مشاهده می کنیم که رسانه های آنها شروع کردند سم پاشی.
یک روز اخبار کاذبی مبنی بر اینکه روسیه ایران را از استحصال گاز از دریای خزر منع کرده منتشر می کنند و روز بعد اخبار کاذب دیگری مبنی بر اینکه روسیه و چین پروژه مشترکی برای استخراج گاز از سواحل ایران در دریای خزر به نفع خود دارند منتشر می کنند.
در چین و روسیه هم می روند و اخباری منتشر می کنند مبنی بر اینکه امکان اطمینان چین و روسیه به ایران وجود ندارد و همین که غربی ها چراغ سبز به ایرانیها نشان دهند ایرانی ها چینی ها و روس ها را می فروشند و چین و روسیه نباید به ایرانی ها اطمینان کنند و... را منتشر می کنند.
این اخبار زمانی منتشر می شود که ایرانی ها عضو گروه شانگهای شده اند و چین به تقاضای آمریکا برای کاهش خرید نفت از ایران توجه نمی کند و روسیه هم تاکید می کند که حامی حقوق و خواسته های ایران در مذاکرات وین است و به هیچ وجه زیر بار فشارهای آمریکا و اسرائیل برای خودداری از فروش تسلیحات پیشرفته به ایران نمی برود.
همچنین بد نیست توجه داشته باشیم که این اخبار دقیقا بعد از تماس رؤسای جمهوری ایران و روسیه و تاکید بر ضرورت تقویت روابط و تدوین سند جامع همکاری بلند مدت وهمچنین تاکید ایران بر اجرایی کردن سند راهبردی بلند مدت ایران و چین، منتشر می گردد.
پیشاپیش گفتگوهای وین که قرار است پایان این ماه برگزار شود و در شرایطی که آمریکایی ها و غربی ها مطمئن هستند روسیه و چین در این گفتگو ها پشت ایران هستند منتشر می گردد.
در شرایطی که آمریکایی ها می بینند موضع ضعیف تر را در این گفتگو ها دارند و با حمایت چین و روسیه، ایران دست بالاتر را دارد.
آنها تلاش می کنند از یک طرف روابط ایران با روسیه و چین را شکرآب کنند و از سوی دیگر با استفاده از ابزار آژانس بین المللی انرژی هسته ای بر ایران فشار بیاورند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала