گزارش و تحلیل

هر فردی واکسن نزند از سهم خود گذشته

CC BY 4.0 / IRNA / واکسیناسیون خودرویی
واکسیناسیون خودرویی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
اشتراک
روز گذشته جمهوری اسلامی ایران از تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا عبور کرد، بر این اساس در این کشور بیش از ۴۳ میلیون نفر هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کردند.
دکتر علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات به خبرنگار اسپوتنیک در تهران چنین گفت:
واکسیناسیون باعث میشود ریسک فوت افراد در اثر ابتلا به کرونا کاهش پیدا کند و این دقیقا همان چیزی است که در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات به روشنی با اتکا به آمار و ارقام ارائه شده، درصد اثر بخشی واکسن کرونا در یک کشور وابسته به سن و موج کرونا است.
برخی از کشور ها نیز ورود مسافران را محدود به تعدادی از واکسن های خاص کردند که ما به شدت با این سیاست مخالفیم چرا که جان افراد را به خطر می‌اندازد.
کارت واکسن بزودی در ایران اجباری می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
کارت واکسن بزودی در ایران اجباری می شود
وی تاکید کرد:
مطالعات واکسن های برکت و فخرا کامل ثبت شد و افرادی که در طرح مطالعاتی شرکت کرده بودند و واکسن را دریافت کرده بودند اکنون کارت واکسن دریافت کردند، این موارد برای واکسن پاستور نیز رخ داد‌ و تلاش داریم تا افراد مشارکت کننده در آزمایشات پاستور سریعتر کارت واکسن خود را دریافت کنند.
در مورد واکسن برکت و فخرا ما اختیار را به برگزار کنندگان این کارآزمایی بالینی دادیم اما چون تعداد افراد زیاد بود ترجیح دادند یک فایل ارائه دهند تا ما کارت واکسن را به آنها ارائه دهیم.
مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد:
پیش بینی آغاز موج جدید بسیار سخت و پیچیده است.
موج اول، دوم و سوم با ورود سویه ووهان آغاز شد، موج چهارم با ورود سویه ی انگلیسی و موج پنجم با ورود سویه دلتا در ایران آغاز شد با توجه به اینکه نمی‌توان بر اساس آمار دریافت شده ما اعلام کرد که آغاز موج جدید کرونا در ایران بر اثر تغییر رعایت پروتکل‌ ها رخ داده باشد و بنابراین می‌ توان گفت که هر موج جدید در ایران با ورود سویه جدیدی از بیماری آغاز می شود.
با توجه به افزایش تعداد مبتلایان در برخی استانهای مرزی ایران با همکاری انستیتو پاستور بررسی نوع بیماری و ویروس را در این استان‌ ها آغاز کردیم و تا کنون سویه جدیدی را از بیماری مشاهده نکردیم.
آقای دکتر سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌ های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت همچنین گفت:
دولت برای تمام مردم در حال وارد کردن واکسن است و هر فردی که واکسن نزند از سهم خود گذشته است.
برای برآورد میزان نیاز واکسن باید جمعیت هدف و تعداد افراد نیازمند به واکسیناسیون را مشخص کنیم.
۱۳۱ میلیون دوز واکسن سینوفارم، ۴ میلیون دوز واکسن اسپوتنک، بهارات بیش از یک میلیون دز وارد شده و واکسن آسترازنکا ۱۲ میلیون دوز وارد شده و ۱۱ میلیون دوز واکسن برکت نیز تحویل سیستم واکسیناسیون داده شده.
تولید داخلی نقطه قوت هستند اما اگر قرار باشد همه چیز به تولید داخلی گره بخورد با توجه به زمانبر بودن ممکن است نکات مهمی را از دست بدهیم مجموعه واکسن‌ های داخلی ارائه شده به ما حدود ۱۴ میلیون دوز است.
وی افزود:
در ۲۰٪ افرادی که مبتلا به کووید می شوند آمبولی گزارش شده و عامل بسیاری از مرگ ها در کووید آمبولی است.
آقای دکتر محسن زهرایی در صورت رعایت پروتکل های کرونایی احتمال موج شدید آنفولانزا را پایین توصیف کرد.
رئیس اداره بیماری‌ های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت:
افرادی که واکسن غیرفعال شده مانند سینوفارم را دریافت کردند برای دوز یاد آور می توانند سینوفارم، آستارازنکا یا پاستوکووک پلاس را استفاده کنند.
افرادی که در نوبت اول و دوم واکسن های آدنو ویروسی مانند اسپوتنیک یا آسترازنکا دریافت کردند میتوانند برای نوبت یادآور هم آسترازنکا و هم پاستو کووک‌پلاس را استفاده کنند همچنین درصورت دستیابی به نتایج بررسی‌ های فعلی و دریافت مجوز احتمال دارد بتوان در این نوع واکسن ها از واکسن های تولید داخل نیز برای دوز یادآور استفاده کرد
وی افزود:
هنوز برای استفاده از واکسن های تولید داخل در دوران بارداری مجوزی دریافت نکردیم و در حال حاضر برای گروه سنی زیر ۱۸ سال در ایران تنها از واکسن سینوفارم و پاستوکووک استفاده می کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала