نماینده ایران: شورای امنیت نباید ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی کشوری خاص باشد

© Photo / IRNAمجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
اشتراک
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان این‌که شورای امنیت نباید به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی کشوری خاص مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این شورا به نمایندگی از کشورهای عضو عمل می‌کند و باید در برابر آنها پاسخگو باشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، مجید تخت روانچی در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی در خصوص اصلاحات شورای امنیت اظهار داشت: ارزیابی عملکرد شورای امنیت نشان می‌دهد که ناکارآمدی فزاینده آن منجر به بحران مشروعیت و اعتبار و کاهش جدی اعتماد و اطمینان به این نهاد شده و اصلاح آن را اجتناب ناپذیر ساخته است.
شورای امنیت سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.10.2021
چرا تحریم های شورای امنیت کم‌اثر می شوند؟
تخت روانچی خاطرنشان کرد: هدف نهایی روند اصلاحات شورای امنیت باید رسیدگی به تمام چالش‌ها و ناکارآمدی‌های کنونی آن و تبدیل کردن آن به نهادی واقعاً مؤثر، شفاف، پاسخگو و قبل از هر چیز، قانونمند باشد. ما از افزایش اعضای شورا به عنوان اقدامی برای رفع نابرابری موجود در حضور نمایندگان مناطق مختلف در آن، حمایت کرده ولی این اقدام را به خودی خود یک هدف مستقل قلمداد نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: هر چند در حال حاضر تلاش‌هایی جهت تمرکز بیشتر بر افزایش اعضای شورا و معرفی این اقدام به عنوان معادل اصلاح و کارایی شورا وجود دارد، ولی بحث در مورد افزایش اعضای شورا نمی‌تواند به قیمت بی توجهی به مسائل دیگر ادامه یابد.

وی ادامه داد:‌ تبدیل شورای امنیت به نهادی واقعاً قانونمند و پاسخگو نیز یک موضوع دارای اولویت است. ماده ۲۴ منشور تأکید می‌کند که در انجام وظایف خود، "شورای امنیت باید طبق اهداف و اصول سازمان ملل عمل کند." این یعنی اینکه اختیارات شورا بی حد و حصر و بالاتر از قانون نیست و این نهاد نمی‌تواند به صورت دلبخواه یا بدون توجه به حقوق بین‌الملل اقدام کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: طبق ماده ۲۴ منشور سازمان ملل، کشورهای عضو مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به شورای امنیت واگذار کرده‌اند و بنابراین این شورا نیز مسئولیت قانونی، سیاسی و اخلاقی دارد که به درستی و مسئولانه عمل کند. از این رو، اعضای شورا باید نه بر اساس منافع ملی خود یا گروه ژئوپلتیک یا جغرافیایی که به آن تعلق دارند، بلکه بر اساس منافع مشترک کل اعضای سازمان تصمیم گیری کنند.
تخت روانچی خاطرنشان کرد: این شورا هرگز نباید به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی کشوری خاص مورد استفاده قرار گیرد. شورای امنیت به نمایندگی از کشورهای عضو عمل می‌کند و بنابراین باید در برابر آنها نیز پاسخگو باشد. این در واقع فلسفه وجودی ماده ۲۴ (۳) منشور سازمان ملل است که طبق آن شورا موظف به ارائه گزارش سالانه یا ویژه به مجمع عمومی که در آن همه کشورهای عضو نماینده دارند، می باشد.

نماینده ایران افزود: همچنین بررسی ارتباط بین مواد ۲۴ و ۲۵ منشور نیز روشن می‌سازد که شورای امنیت باید طبق قانون، به موقع و مسئولانه عمل کند، از اتخاذ تصمیمات فراقانونی اجتناب کند و در برابر کشورهای عضو نیز پاسخگو باشد.

وی گفت: شورا همچنین نباید به بررسی مسائلی بپردازد که در حیطه اختیارات آن قرار نمی‌گیرد یا توسط منشور به دیگر اعضای سازمان ملل محول شده است. شورا به ویژه باید از دست‌اندازی به وظایف و اختیارات مجمع عمومی اجتناب کند.

نماینده ایران با تأکید بر اینکه هرگونه تصمیم شکلی یا ماهوی در فرآیند اصلاحات شورا باید فقط بر اساس اجماع اتخاذ شود، اظهار داشت: آمادگی خود را برای مشارکت فعال و سازنده در این فرآیند اعلام می‌کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала