آژانس: ایران ذخایر اورانیوم دارای غنای 60 درصد خود را به 17.7 کیلوگرم افزایش داده است

© Photo / Sarajevo-x/Public domainآژانس بین المللی انرژی اتمی
آژانس بین المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داد که ایران ذخایر اورانیوم غنی شده تا 60 درصد خود را به 17.7 کیلوگرم رسانده است.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را خبرگزاری بلومبرگ به نقل از گزارش فصلی آژانس منتشر کرده است.
در ماه سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داده بود که ذخایر اورانیوم غنی شده 60 درصدی ایران 10 کیلوگرم است.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نرخ مجاز غنی سازی اورانیوم ایران را 3.67 درصد در نظر گرفته است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
اعلام سفر قریب الوقوع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران
بر اساس گزارش جدید، ذخایر اورانیوم 20 درصدی ایران به 113.4 کیلوگرم (از 84.3 در سپتامبر) رسیده است. ذخایر اورانیوم غنی شده تا 60 درصد ایران ( از 10 کیلوگرم در سپتامبر) به 17.7 کیلوگرم رسیده است.
پیش از این، دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کرده بود ند که نگران اطلاعات منتشره توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند مبنی بر اینکه ایران فلز اورانیوم غنی‌شده تا 20 درصد تولید کرده و ظرفیت ها و امکانات خود را برای تولید اورانیوم غنی‌شده تا 60 درصد افزایش داده است. وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که اقدامات ایران انحراف دیگری از برجام بوده اما عمدتاً به دلیل عدم پیشرفت در بازگرداندن این توافق هسته ای رخ داده است.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است؛ دور ششم در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار برای بازگرداندن این توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها باقی مانده است. مذاکرات وین در رابطه با روند تشکیل دولت جدید در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری عملاً متوقف شده بود اما بتازگی علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از توافق برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین در روز ۸ آذر خبر داد.
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در مراسم تحلیف در تاریخ 14 مرداد گفته بود که تهران آماده مذاکره بوده و از ابتکارات دیپلماتیک حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه آمریکا تحریم های علیه جمهوری اسلامی را لغو کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала