سیاست های گلاسگو دستاوردی برای ایران ندارد

CC BY 4.0 / Mohammad Aghaei Par/Tasnim News Agency / cropped photoیک حرکت جالب برای فراخواندن به نجات محیط زیست در ایران
یک حرکت جالب برای فراخواندن به نجات محیط زیست در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2021
اشتراک
توافقنامه گلاسگو اولین معاهده اقلیمی است که به قصد کاهش مصرف زغال، بدترین عامل گازهای گلخانه ای، بوجود آمده است.
اسپوتنیک - این توافق همچنین قول کمک مالی بیشتری به کشورهای درحال توسعه برای انطباق با آثار تغییر اقلیم را می دهد، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با مصرف سوخت های فسیلی تحت تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا قرار دارد و عملاً امکان استفاده از این کمک های مالی را نخواهد داشت.
اختلال روانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2021
چرا کودکان نسل جدید ایران بیشتر دچار اختلال روانی می شوند؟
دکتر علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی، در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: بحث تغییر اقلیمی امروز برای دنیا یک موضوع اساسی است مبتنی بر تغییر اقلیم تنوع زیستی ما نیز دستخوش تغییرات شده و تمام شاخص‌ های تغییر اقلیمی به ویژه در بحث آب ارتباط مستقیم با موجود زنده دارد و تنوع زیستی ما در حال آسیب است؛ شرایط اقلیمی تمام دنیا را دستخوش تغییر کرده و کشورهایی نظیر ایران آسیب بیشتری می بینند البته که سازگاری ما نیز بیشتر است. ایران برای گلاسگو۴ درصد تعهد بدون تحریم‌ ها و۱۲ درصد در صورت رفع تحریم‌ ها در نظر دارد، مانند پیمان پاریس هنوز برای ما تعهد آور و الزام‌ آور نیست از این جهت که مجلس ما هنوز آن را تایید نکرده است.
گلاسگو نیز همین وضعیت را دارد و ما تنها درباره ۴ درصد تعهد یک پیش نویس تبیین کردیم، در گلاسگو کشور هایی که خود طبیعت دنیا را آلوده کردند و محیط‌ زیست جهان را از بین برده اند تا اکنون به تکنولوژی هایی دست یافتند که بتوانند از آن استفاده کنند و بدنبال این هستند که کشور هایی که در حال توسعه هستند و منابع انرژی دارند پول تلطیف هوا را بدهند و استفاده از انرژی های فسیلی خود را متوقف کنند.
سیاست‌ های این‌ چنینی چه دستاوردی برای ما دارد؟
در قالب چهار درصد تعهداتی که با وجود تحریم قرار شد آن را انجام دهیم به صورت داوطلبانه کار خود را انجام دادیم و چیزی در حدود ۱۷ میلیارد دلار برای ما هزینه دارد که برای کشوری نظیر ایران که تحت بیشترین فشارهای اقتصادی است بسیار هزینه بالایی محسوب می شود.
کشور های دیگر اعلام کردند۱۰۰ میلیارد دلار در قالب اقتصاد پاک برای کشور های در حال توسعه در نظر گرفتند اما این درحالی است که ایران تحریم است و تعامل برای ایران بسته است.
اجلاس سازمان ملل موسوم به کوپ 26 در گلاسکو بریتانیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
چندرسانه ای
اجلاس سازمان ملل موسوم به کوپ 26 در گلاسکو بریتانیا
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و جمهوری اسلامی ایران در ادامه تاکید کرد: با سازمان های بین المللی و نماینده های کشورها نشست های متعددی را در گلاسکو داشتیم و تبیین کردیم که خوشبختانه ظرفیت های ما برای استفاده از انرژی های پاک بسیار عالی است؛ اما از آنجا که کشور های توسعه یافته۱۰۰ میلیارد دلار اختصاص دادند و به تبع آن از ما تعهد می خواهند تفاوتی جدی میان ارائه تعهد و اجرای داوطلبانه فعالیت ها وجود دارد از آن جهت که ما دریافتی از این مبلغ نداریم امکان اجرایی کردن تعهداتی را نیز نداریم البته که ایران در راستای کاهش مصرف سوخت های فسیلی، کاهش آلاینده ها و استفاده از انرژی های پاک اقدامات چشمگیری را در حد ظرفیت‌ های داخلی انجام داده و درخواست‌ های خود را به سازمان‌ های بین‌ المللی به صورت حضوری اعلام کردیم که سازمان ها در قبال ایران وظایفی را نیز دارد.
وی افزود: ما تحریم هستیم و اجرای تعهدات مبنی بر استفاده از انرژی های پاک، کاهش استفاده از انرژی های فسیلی و کاهش تولید کربن برای جمهوری اسلامی ایران چندین برابر دیگر کشور ها هزینه خواهد داد که در توان کشوری که زیر فشار تحریم اقتصادی است نخواهد بود. در این نشست پیرامون آلاینده‌ ها صحبت شد ما نیز در این زمینه فعالیت های خود را اعلام کردیم.
واکنش سازمان محیط زیست ایران به خشک شدن تالاب هورالعظیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
واکنش سازمان محیط زیست ایران به خشک شدن تالاب هورالعظیم
دکتر علی سلاجقه کشور های در حال توسعه را در قبال موضوعات گلاسگو یکصدا توصیف کرد و اظهار داشت: ما بحث انرژی پاک را دنبال خواهیم کرد اما قطعاً از سوخت های فسیلی خود که موهبتی خدادادی است استفاده خواهیم کرد. ما با کشور های همسایه در مسائل محیط زیست بسیار مشترکات داریم، نشست‌ ها در چارچوب های پیشین و فراتر از آن با کشورهای همسایه اتفاق خواهد افتاد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران، رویکرد های سازمان حفاظت از محیط زیست در سال‌ های گذشته را سیاسی شده دانسته و بیان کرد: ما اجازه نمی‌ دهیم که طبیعت ایران دستخوش بی‌ مبالاتی شود و حتما پیگیر آن هستیم، ما به وزارت نیرو اعلام کردیم که حق آبه محیط زیست، آب شرب، مصارف کشاورزی و دیگر مسائل مشخصا اعلام شود برای مثال دریاچه عظیم ارومیه سالانه چیزی در حدود سه و نیم میلیارد متر مکعب حق آب دارد که بر اساس مطالعات سازمان به آن رسیده‌ ایم و مسر بر انجام آن هستیم.
وی افزود: در بخش دریاچه ارومیه ستاد احیا به عنوان یک مجموعه با یک دید جامع اقتصادی، معیشتی و پایدار می‌ نگرند فعالیت می کند پروژه های سخت افزاری دریاچه ارومیه بیش از۷۰ درصد پیشرفت داشته و خوشبختانه رویکرد ستاد احیای ارومیه همچنان ادامه خواهد یافت و به ستاد دریاچه ارومیه اعتبارات مکفی برای اتمام بحث های سخت افزاری اختصاص خواهد یافت.
رویکرد نرم برخورد کردن با طبیعت رویکرد جدیدی است که در دوره جدید اتخاذ خواهد شد و این رویکرد حتماً برای تمام تالاب های کشور دنبال خواهد شد،.۳ ۴ میلیارد متر مکعب سالیانه حق آبه دریاچه نیز حتماً در نظر گرفته خواهد شد و ما مطمئنیم شرایط دریاچه بهبود خواهد یافت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала