دستور کار طولانی ایران و ترکیه

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: تمرکز اصلی ما پیگیری برخی توافقات از قبل صحبت شده با ترکیه است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا» سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، روز 15 نوامبر اعلام کرد که درباره محور مذاکرات ایران با ترکیه در سفر وزیر خارجه این کشور به تهران، تمرکز اصلی ما پیگیری برخی توافقات از قبل صحبت شده با ترکیه است.
وی یادآورشد: «وزیر خارجه ترکیه در این سفر علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود با رییس جمهوری هم دیدار خواهد کرد.
کالا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2021
کریدور ترانزیتی زمینی امارات- ترکیه از طریق ایران افتتاح شد
 گسترش روابط همکاری‌های اقتصادی، روابط مرزی، وضعیت در شامات، افغانستان و قفقاز از محورهای رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه در تهران خواهد بود البته امیدوارم وقت محدود، کفاف این دستور کار طولانی را بدهد.
درباره افتتاح سد ایلیسو ترکیه و موضوع حقابه آن باید گفت که موضوعات مرزی و مربوط به مدیریت آب‌های مشترک یکی از موضوعات سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران است. سد اشاره شده در رود دجله است که به خلیج فارس می ریزد و همه کشورهای پایین دست از آن متاثر می شوند.
بخشی از مدیریت جهانی آب داشتن رویکرد مشترک و طبیعت حقابه است. باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت. چنین موضوعاتی را باید از نگاه و تصمیم منطقه ای مدیریت کرد چون در بلندمدت تاثیر منطقه ای خواهد داشت.
کشورهای منطقه با بحران‌های زیست محیطی مواجه هستند و با ایجاد این سدها بحران‌ها شدیدتر شده و موجب افزایش ریزگردها می‌شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала