سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: آقای گروسی مراودات بسیار نزدیک هم با سازمان انرژی اتمی ما و هم دوستان ما در سفارت ایران در وین دارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز 15 نوامبر (دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت که گروسی به‌زودی به تهران سفر می‌کند.
وی در ادامه افزود: « وی به زودی به تهران سفر می‌کند. گروسی در این سفر علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهد داشت. آقای گروسی مراودات بسیار نزدیک را هم با سازمان انرژی اتمی ما و هم دوستان ما در سفارت ایران در وین دارند.
از ایشان دعوت شده و تاریخ هم برای سفر ایشان پیشنهاد شده و به زودی انشاءالله ایشان عازم ایران خواهند بود و منتظر پاسخ ایشان هستیم.
گروسی: نظارت بر مراکز هسته ای ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
گروسی: نظارت بر مراکز هسته ای ایران برای بازرسان آژانس دشوار شده است
مراودات فنی ایران و آژانس مثل در مسیر بسیار خوبی در جریان است. ایشان در این سفر هم اگر پاسخ تاریخ ما را بدهند، علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی با وزیر امور خارجه هم دیداری خواهند داشت».
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала