گزارش و تحلیل

ایجاد پوشش بیمه برای تجهیزات تست قند خون اصلی ترین نیاز بیماران دیابتی

© Depositphotos.com / Kruchenkovaایجاد پوشش بیمه برای تجهیزات تست قند خون اصلی ترین نیاز بیماران دیابتی
ایجاد پوشش بیمه برای تجهیزات تست قند خون اصلی ترین نیاز بیماران دیابتی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
اشتراک
آموزش افراد مبتلا به دیابت و رعایت رژیم غذایی مناسب در کنار تزریق منظم انسولین از موضوعات مورد توجه فدراسیون بین المللی دیابت در سال جاری بوده است.
اسپوتنیک - هرمز کیخانزاده، مدیر عامل و موسس انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک با اشاره آغاز هفته ملی دیابت و لزوم توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در شرایط فعلی مهمترین موضوعی که نیاز است بر روی آن تمرکز داشته باشیم توجه بیشتر به کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک است که در تامین تجهیزات اندازه گیری قند خون خود با مشکل مواجه هستند.
وی  افزود:
باید در نظر داشته باشیم، با وجود پیشرفت های بسیاری که در سال های اخیر در کل جهان در زمینه ابزارهای خودپایشی قند خون داشته ایم اما حتی دسترسی به نسل قبلی ابزارهای پایش قند خون که همان اندازه گیری با دستگاه های گلوکومتر است، برای همه افراد فراهم نیست. متاسفانه به دلیل عدم پوشش بیمه ای این تجهیزات و افزایش هزینه های خانوار، تهیه تجهیزات اندازه گیری قند خون برای افراد دیابتی و خانواده هایشان بسیار سخت شده که این موضوع با حذف ارز ترجیحی و رشد قیمت ها مشکل دسترسی به تجهیزات تست قند خون را برای بسیاری از افراد دوچندان خواهد کرد.
چگونه از دیابت پیشگیری کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
گزارش و تحلیل
چگونه از دیابت پیشگیری کنیم
کیخانزاده در ادامه بیان کرد:
 طبق آمارهای موجود اکنون حدود 150 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع یک در کشور داریم که عمده این افراد را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند و تنها راه درمان در این گروه تزریق مکرر انسولین حداقل(۳ بار در روز) است. به همین خاطر مدیریت دیابت نوع یک بسیار پیچیده تر از دیابت نوع دو خواهد بود و نیاز است تا این روزانه چندین مرتبه قند خود را اندازه گیری کنند و همزمان به طور منظم تزریق انسولین داشته باشند.  در کنار این دو اصل، آموزش خود مراقبتی و حمایت روانشناختی نیز از ضروریات مدیریت این بیماری است که باید جدی گرفته شود.
مدیر عامل انجمن دیابت گابریک با اشاره به شعار روز جهانی دیابت امسال و دو سال آینده با عنوان «لزوم دسترسی به امکانات مدیریت دیابت» (Access to Diabetes Care) ، اظهار داشت:
شعار امسال که به طور مستقیم به ضرورت دسترسی افراد مبتلا به تجهیزات مدیریت دیابت اشاره دارد پنج مقوله اصلی را شامل می شود. در وهله ی اول لزوم دسترسی بیماران دیابتی به امکانات اندازه گیری روزانه قند خون که توسط فدراسیون بین المللی دیابت نیز مورد تاکید قرار گرفته است. باید توجه داشته باشیم در کشور ما دستگاه های اندازه گیری قند خون با برندهای مختلفی عرضه می شود اما متاسفانه عدم پوشش بیمه ای در اکثر بیمه ها، هزینه فراوانی را به افراد دیابتی تحمیل کرده و به تبع مشکلات اقتصادی در خانواده ها منجر به کاهش توانایی تهیه تجهیزات تست قند خون شده است. شکی نیست این عدم دسترسی صدمات جبران ناپذیری را متوجه سلامت افراد دیابتی تحت درمان با انسولین به خصوص کودکان خواهد کرد.
وی اضافه کرد:
مباحث مربوط به حفظ تناسب اندام و ورزش، آموزش افراد مبتلا به دیابت و رعایت رژیم غذایی مناسب در کنار تزریق منظم انسولین از دیگر موضوعات مورد توجه فدراسیون بین المللی دیابت در سال جاری بوده است که امیدواریم با اطلاع رسانی مناسب و تلاش و همکاری سازمان های متبوع به دستاوردهای مناسبی در این رابطه برسیم.
موسس انجمن اطلاع رسانی دیابت گابریک که خود نیز از کودکی به دیابت نوع یک مبتلا است، در خصوص فعالیت های این سازمان مردم نهاد که عضو فدراسیون بین المللی دیابت نیز است، گفت:
گابریک از ۱۵ سال پیش فعالیت خود را با  مباحث اموزشی آغاز کرد و به مرور بحث های حمایتی، اموزش پزشکان، تحقیقات و ادوکسی را نیز در دستور کار خود قرار داد. در این مسیر گابریک فعالیت های ویژه ای داشت که آموزش های ویژه برای کودکان، آموزش آنلاین برای شهرهای مختلف و حضور در مناطق محروم در حیطه ی اطلاع رسانی و آموزش دیابت از ان جمله است. ما در سال ۲۰۱۶ به دعوت سازمان بهداشت جهانی با عنوان فعال برتر در زمینه دیابت به این سازمان دعوت شده و در آن سخنرانی داشتیم. ما در گابریک در کنار پشتوانه علمی خوبی که با همراهی اساتید دانشگاهی معتبر برای مان فراهم شده تلاش می کنیم تا افزون بر اینکه دیابت برای مبتلایان تهدید و نگرانی نباشد، بتواند از آن به عنوان فرصتی برای رشد و زندگی سالم بهره ببرد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала