توافق ژاپن و آمریکا در خصوص همکاری با یکدیگر در همه مسائل پیرامون چین

© Fotolia / leungchopanتوافق ژاپن و آمریکا در خصوص همکاری با یکدیگر در همه مسائل پیرامون چین
توافق ژاپن و آمریکا در خصوص همکاری با یکدیگر در همه مسائل پیرامون چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه ژاپن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اولین گفتگوی تلفنی خود درباره چین و کره شمالی تبادل نظر کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه منتشره آمده است:" در مورد چین، طرفین اعتراض شدید خود را نسبت به تلاش‌ها برای تغییر یکجانبه وضعیت موجود در دریای چین شرقی و جنوبی چین با توسل به زود ابراز نموده و همچنین توافق کردند که در مورد همه موضوعات پیرامون چین تعامل داشته باشند. در مورد کره شمالی، طرفین توافق کردند در چارچوب همکاری دوجانبه و نیز در قالب ایالات متحده-ژاپن- کره جنوبی  برای خلع سلاح کامل کره شمالی به تعامل بپردازند".
توافق آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در خصوص همکاری در زمینه امنیت سایبری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
توافق آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در خصوص همکاری در زمینه امنیت سایبری
یوشیماسا هایاشی همچنین خواستار کمک برای حل مشکل ژاپنی هایی شد که از دهه 1970 و 1980 به اجبار در کره شمالی بازداشت شده اند.
پیش از این گزارش شده بود وزرای امور خارجه دو کشور طی یک گفتگوی تلفنی تایید کردند جزایر سنکاکو که چین مدعی آن است مشمول ماده 5 معاهده امنیتی آمریکا و ژاپن است. بر اساس آاین معاهده  آمریکا متعهد می شود از ژاپن دفاع کند. طرفین توافق کردند که برای اجرای ایده "منطقه آزاد و باز هند و اقیانوسیه " همکاری کنند و همچنین از اهمیت صلح و ثبات در منطقه تنگه تایوان صحبت کردند.
علاوه بر این، وزرای امور خارجه دو کشور توافق کردند که در اسرع وقت نشستی در قالب 2 + 2 برگزار کنند و اولین سفر فومیو کیشیدا، نخست وزیر جدید ژاپن به ایالات متحده صورت بگیرد.
این تماس تلفنی اولین تماس از زمانی بود که هایاشی وزیر امور خارجه در دولت بازسازی شده کیشیدا شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала