گزارش و تحلیل

تزریق ۹۰ درصدی دوز اول واکسن کرونا در ایران

© Photo / IRNAتزریق ۹۰ درصدی دوز اول واکسن کرونا در ایران
تزریق ۹۰ درصدی دوز اول واکسن کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2021
اشتراک
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران در روزهای گذشته از واردات ۱۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد و ذخیره واکسن کرونا در ایران را حدود ۵۵ میلیون دوز عنوان کرد. همچنین تزریق دوز بوستر برای افراد بالای ۶۰ سال که بیش از چهار ماه از تزریق دوز دوم واکسن آنها گذشته در ایران آغاز شده و انتظار می رود که به زودی محدوده سنی آن نیز کاهش پیدا کند.
دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که تمامی واکسن های کرونای ذخیره شده در کشور با توجه به تاریخ مصرف و شرایط خاص نگهداری، ذخیره شده‌ اند به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: هیچ واکسنی تا وقتی از فیلتر های سختگیرانه سازمان غذا و دارو عبور نکرده باشد اجازه مصرف ندارد و ما اجازه نداریم این واکسن‌ ها را استفاده کنیم.
کرونا در ایران؛ ۱۲۴ فوتی در شبانه روز گذشته - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2021
کرونا در ایران؛ ۱۲۴ فوتی در شبانه روز گذشته
 از جمله یکی از مهمترین فیلتر ها تاریخ مصرف، نحوه نگهداری و بسیاری عوامل دیگر است؛ امکان ندارد یک واکسن که تاریخ مصرف آن توسط سازمان غذا و دارو تعیین شده باشد و حتی یک روز از آن گذشته باشد استفاده شود ذخیره واکسن ما در کشور با در نظر گرفتن تمامی این ملاحظات صورت گرفته، واکسن هایی را که در اختیار داریم در شرایط و با تاریخ مناسب نگهداری می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
دکتر محمد مهدی گویا اثرگذاری بیماری کووید ۱۹ بر شناسایی دیگر بیماری های واگیر در ایران و جهان را غیرقابل انکار و این موضوع را خطری جدی دانسته و بیان کرد: کووید ۱۹ در کنترل تمامی بیماری ها در ایران و جهان تاثیر گذار بوده.
این همه گیری تمامی بیماریابی های ما از جمله سل و اچ آی وی را دستخوش تاثیر کرده چرا که عمده نیرو های ما درگیر درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به دلیل کثرت هستند.
وی افزود: اما تلاش ما این بوده که نگذاریم همه گیری کرونا به این برنامه‌ های بیماریابی آسیب برساند، اکنون نیز با دقت برنامه‌ ریزی می‌ کنیم تا خلل هایی که ظرف یک سال گذشته ایجاد شد را جبران کنیم.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون وضعیت واکسیناسیون در ایران اظهار داشت: در تزریق دوز اول ما با یک پوشش بالای ۹۰ درصد رو به‌ رو هستیم هر چند دلخواه ما این است که از این پوشش بالاتر برویم.
البته وقتی به پوشش بالای ۹۰ درصد برسیم میزان کسانی که برای اولین بار مراجعه می‌ کنند کمتر خواهد شد همین اتفاق نیز اکنون رخ داده و قطعا ما راضی نیستیم و امیدوار هستیم مردم عزیز خصوصا خانواده های محترم و کسانی که در معرض خطر ابتلای بیشتری هستند حتماً برای دریافت واکسن مراجعه کنند برنامه های تشویقی دیگری را نیز در نظر گرفتیم که عمدتاً بر این اساس است که واکسیناسیون سیار در بعضی مناطق که احساس می‌کنیم پوشش واکسیناسیون شرایط دلخواه را ندارد صورت بگیرد.
در مورد تزریق دوز بوستر در برخی واکسن هایی که در چرخه واکسیناسیون داخلی فعال هستند مانند سینوفارم حتما نیاز است که یادآور تزریق شود و دستورالعمل آن از چهاردهم مهر ماه اعلام شده و نیز اعلام کردیم افراد بالای ۶۰ سال می توانند چنانچه از تزریق دوز دوم خود بیش از چهار ماه گذشته باشد برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند.
تا روز چهارشنبه بعد از ظهر حدود ۴۰۰ هزار نفر دوز سوم را تزریق کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала