رد فرضیه پیدایش تنوع زیستی در زمین از طریق انفجار

© Photo / Fotolia / Sdecoret رد فرضیه پیدایش تنوع زیستی در زمین از طریق انفجار
 رد فرضیه پیدایش تنوع زیستی در زمین از طریق انفجار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
اشتراک
دانشمندان کپنهاگ، بارش شهاب سنگ ها و انفجار و پیدایش تنوع زیستی 469 میلیون سال پیش را در مقاله ای مورد بررسی قرار دادند و ان را رد کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مقاله ای که در مجله Nature Communications منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه کپنهاگ دلیل احتمالی انفجار ناگهانی و تنوع زیستی 469 میلیون ساله را در دوره اردویسین، زمانی که در دریاهای زمین تریلوبیت ها، براکیوپودها و کنودونت ها زندگی می کردند را مورد بررسی قرار دادند. تنوع زیستی دریایی تنها در چند میلیون سال چهار برابر شده است، اما محققان این نظریه را رد کرده اند که دلیل ایجاد این تنوع زیستی، بمباران شدید شهاب سنگ بر روی کره زمین بوده است.
دانشمندان نحوه پیدایش زمین را مشخص نمودند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2018
دانشمندان نحوه پیدایش زمین را مشخص نمودند
بر اساس یک فرضیه رایج قدیمی، انفجار تنوع زیستی در دوره اردویسین به دلیل نابودی یک سیارک بین مریخ و مشتری بود که باعث بمباران طولانی مدت زمین توسط شهاب سنگ ها شد. این به نوبه خود منجر به انتشار مقادیر زیادی گرد و غبار در جو و خنک شدن زمین شد. به گفته دانشمندان، این دمای پایین بود که به شیوع تنوع زیستی کمک کرد. با این حال، در گزارش جدید، محققان خاطر نشان کردند که سرد شدن بسیار قبل از فاجعه کیهانی - به مدت 600 هزار سال پیش - رخ داده است.
کارشناسان فسیل های لایه های رسوبی باستانی بستر دریا در جنوب نروژ را تجزیه و تحلیل کرده اند. به عقیده این دانشمندن، بمباران شهاب سنگ منجر به نتیجه معکوس، یعنی رکود تنوع زیستی در زمین منجر شد. گرد و غبار جلوی نور خورشید را گرفت که در بیشتر فرآیندهای فتوسنتزی و در نتیجه شرایط زندگی حیوانات به طور کلی اختلال ایجاد کرد.
نویسندگان این کار علمی، فرضیه جدیدی را برای توضیح شیوع تنوع زیستی مطرح کردند. تشکیل کلاهک های یخی در زمین توانسته است پارامترهای مداری زمین، یعنی شیب، چرخش و پیکربندی خود مدار به دور خورشید را تغییر دهد. این امر منجر به استقرار طولانی مدت آب و هوای سردتر و در نتیجه تنوع گونه های دریایی روی زمین شد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала