گزارش و تحلیل

اردوغان: یونان به پایگاه آمریکا تبدیل شده است

© REUTERS / Bernadett Szabo اردوغان: یونان به پایگاه آمریکا تبدیل شده است
 اردوغان: یونان به پایگاه آمریکا تبدیل شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه گفت: یک نگاه به نقشه کافی است تا بفهمیم آمریکایی ها با یونان چه کردند.
اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آناتولی می نویسد: 11 نوامبر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، پس از نشست رو در رو و پنجمین نشست شورای همکاری راهبردی ترکیه و مجارستان که در سال 2013 تأسیس شد، یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.
فرمانده ترک برنامه حمله به یونان را فاش کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2021
فرمانده تُرک برنامه حمله به یونان را فاش کرد
رجب طیب اردوغان در این کنفرانس   گفت که روابط اقتصادی و تجاری ترکیه و مجارستان روز به روز در حال بهبود است. حدود 500 شرکت ترک در مجارستان فعالیت می کنند و دارایی های اقتصادی ترکیه حدود 700 میلیون دلار است. ترکیه به دنبال ادامه این مسیر است و انتظار دارد سرمایه گذاری ها به سه میلیارد دلار و تجارت دوجانبه به شش میلیارد دلار افزایش یابد. محافل بازرگانی ترکیه و مجارستان در حال گسترش همکاری در کشورهای ثالث هستند.
رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد که دو کشور به عنوان متحدان ناتو، پتانسیل زیادی برای همکاری در صنعت دفاعی دارند. وی همچنین گفت: به مناسبت یکصدمین سالگرد اجرایی شدن پیمان دوستی دو کشور، سال 2024 سال فرهنگ ترکیه و مجارستان اعلام شده است.
اردوغان یادآور شد که از سال 2018 مجارستان کشور ناظر شورای ترک ها بوده و در اجلاس شورای ترک ها شرکت می کند.
در کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاران از اردوغان خواهش کردند تا در مورد تحویل های نظامی ایالات متحده به الکساندروپولیس و اظهارات کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان مبنی بر اینکه ترکیه منشأ مشکل در بحران پناهجویان است، اظهار نظر کند.
اردوغان یادآور شد که ترکیه حدود پنج میلیون پناهنده را پذیرا شده که تقریباً چهار میلیون آن تنها از سوریه هستند... اردوغان گفت: "آنها همچنین عراقی، افغانی و غیره نیز هستند... رهبر ترکیه گفت: اگر بگوییم به کشوری که تقریباً پنج میلیون پناهنده را پذیرا و خانه آنها شده ست: "مشکل پناهجویان ناشی از شما است – این ناسپاسی است."   
یونان از ترکیه به عنوان آژانس گردشگری ستیزه جویان نام برد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2020
یونان از ترکیه به عنوان آژانس گردشگری ستیزه جویان نام برد
وی ادامه داد: "نمی دانم اگر ما مرزها را باز کنیم یونان چه خواهد کرد. اول از همه، یونان کشوری است که قایق های پناهجویان را در دریای اژه و دریای مدیترانه سوراخ کرد. گارد ساحلی یونان قایق هایی از جمله قایق هایی که زنان و کودکان داشتند را سوراخ، واژگون و غرق کرد و این افراد را به مرگ محکوم کرد. در حال حاضر، ما همه شواهد را در اختیار داریم، فیلم هایی از نحوه دفن این پناهندگان، این مهاجران قانونی و غیرقانونی در آب های دریای اژه و مدیترانه در دست ما وجود دارد. شما می توانید جهان را فریب دهید، اما نمی توانید ترکیه را فریب دهید."
رئیس جمهور اردوغان درباره تحویل های نظامی آمریکا به الکساندروپلیس گفت: "در واقع در حال حاضر تعداد پایگاه های آمریکایی در یونان قابل شمارش نیست. تعداد آنها به قدری زیاد است که خود یونان تقریباً شبیه یک پایگاه آمریکایی شده است. و روی نقشه قابل مشاهده است."
وی افزود: "آنها (بایدن و دیگران) انتخاب اشتباهی کردند و موضعی که آنها در قبال یونان در دریای اژه در پیش گرفتند اشتباه است. ما یک کشور ناتو هستیم، آمریکا عضو ناتو است، یونان عضو ناتو است. ترکیه در هفت کشور اول ناتو است چه از نظر پرسنل نظامی و چه از نظر حمایت مالی و یونان به مراتب پایین تر است. اما ما به خودمان باور داریم، روی خودمان حساب می کنیم، ما تضمین کننده و بیمه این منطقه هستیم."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала