موافقت انگلیس با پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی خود به ایران

© Photo / IRNAعلی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران
علی باقری کنی،  معاون وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
اشتراک
علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد ایران و انگلیس درباره پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی (535 میلیون دلاری) لندن به تهران به خاطر عدم تحویل تانک‌های خریداری شده در سال 1979 به توافق اصولی دست یافته‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مذاکرات با طرف انگلیسی پیرامون بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران گفت‌ وگو و پیشرفتی صورت گرفت، گفت: بله، در واقع مدتی است که این مساله برای تادیه بدهی دولت انگلیس به جمهوری اسلامی ایران بحث‌هایی بین دو طرف جریان دارد. در تهران هم چندین جلسه که من در آن حضور داشتم این مساله مطرح بود و امروز هم این بحث مطرح شد.
واکنش روسیه به دیدار مقامات ایران و انگلیس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2021
واکنش روسیه به دیدار مقامات ایران و انگلیس
معاون وزیر خارجه ایران  بیان داشت: اصل موضوع بدهی، اصل پرداخت بدهی و اصل مبلغ بدهی مورد توافق دو طرف است فقط نکته‌ای که باعث شده این بدهی تادیه نشود، روش پرداخت است که در این مورد طرفین در حال رایزنی هستند.
وی با بیان اینکه طرف انگلیسی گزینه‌ها و شیوه‌هایی را درخصوص نحوه پرداخت این بدهی مطرح کرده است، افزود:‌ هنوز در این رابطه به جمع بندی نهایی نرسیدیم و قرار است بحث را به تهران که برگشتم، ادامه بدهیم و امیدوارم در آینده نزدیک به جمع بندی نهایی برسیم.
یادآور می شود دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل متحد در سال 2012 از انگلیس خواست به خاطر برهم خوردن قرارداد بین شرکت International Military Services (IMS)  و ایران در سال 1974 ،غرامت به ایران بپردازد. طبق این قرارداد، این شرکت موظف بود بیش از 1000 دستگاه تانک انگلیسی به ایران عرضه کند، اما به دلیل انقلاب ایران در سال 1979 و روی کار آمدن روحانیت اسلامی، لندن از اجرای مفاد قرارداد فوق الذکر خودداری کرد. تهران هنوز نمی تواند غرامت دریافت کند. مقامات انگلیس مدعی هستند که نمی توانند بدهی خود را بازپرداخت کنند، زیرا وزارت دفاع ایران تحت تحریم است.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала