هشدار ایران درباره دخالت برخی کشورها در انتقال تروریست ها به داخل افغانستان

© Photo / IRNAشمخانی در سومین اجلاس گفت‌وگوی منطقه ای در دهلی نو درخصوص افغانستان
شمخانی در سومین اجلاس گفت‌وگوی منطقه ای در دهلی نو درخصوص افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2021
اشتراک
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در جریان رایزنی‌های بین‌المللی در دهلی نو درباره مسئله افغانستان اعلام کرد اطلاعات سرویس های امنیتی نشان می دهد که برخی کشورها به انتقال اعضای سازمان های تروریستی به افغانستان ادامه می دهند.
به گزارش اسپوتنیک، شمخانی در سومین اجلاس گفت‌وگوی منطقه ای در دهلی نو درخصوص افغانستان گفت: ما اکنون در افغانستان با تهدیدی مواجه هستیم که می‌تواند بخشی از طرح و برنامه‌ی اشغال‌گران برای منطقه و پیش‌برد اهدافشان باشد. این تهدید ناشی از حضور، رشد و توسعه‌ی داعش و گروه‌های تروریستی تکفیری از یک سوی و خطر بروز جنگ فرقه ای در افغانستان از سوی دیگر است. این موضوع، همه‌ی ما را چه همسایه و چه غیرهمسایه در منطقه دچار مشکل خواهد کرد.
وزارت خارجه چین: جنایات آمریکا در افغانستان لکه پاک نشدنی برای حقوق بشر است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2021
وزارت خارجه چین: جنایات آمریکا در افغانستان لکه پاک نشدنی برای حقوق بشر است
در این چارچوب ما سه نگرانی مهم داریم که نیاز است با همکاری یکدیگر برای آن تدبیری بیندیشیم. نخست دخالت برخی کشورها در انتقال عناصر تکفیری تروریستی به داخل افغانستان است که از گذشته شواهدی برای آن وجود داشته و اکنون نیز اطلاعات سرویس های اطلاعاتی حاکی از تداوم آن است و بر دامنه‎ی نگرانی می‌افزاید.
دوم  گسترش فقر و بحران انسانی است.  این موضوعی بسیار مهم و خطیر است برنامه‌ریزی برای معالجه‎ی این معضل از یک طرف وظیفه‌ی انسانی همه‌ی ماست تا آلام مردم مقداری التیام یابد و از سوی دیگر، عدم توجه به آن زمینه‌ی مناسبی برای سربازگیری گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند و زمینه‌ساز بسیاری از اقدامات ضد امنیتی خواهد بود. زیرا برای مردمی که از تامین مایحتاج اولیه‌ی زندگی محرومند، میزان پرداخت  مالی تروریست‌ها وسوسه برانگیز است و در این صورت، هزینه‌زیادی بر ملت افغانستان و همه‌ی کشورهای منطقه، به‌ویژه همسایگان، تحمیل خواهد شد و البته، تامین مالی تروریست‌ها نیز خود مقوله‌ای مهم است.
سوم، بحران مهاجرت و ضرورت کمک برای اسکان امن همراه با رفاه مردم در داخل کشورشان است. جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست میزبان بیش از سه میلیون مهاجر از افغانستان است و این میزبانی به نحوی  است که ۹۴ درصد آن‌ها همانند سایر شهروندان ایرانی در اقصی نقاط ایران زندگی و کار می‌کنند و فقط ۶ درصد آنها در اردوگاه بسر می‌برند و متأسفانه  تاکنون، بیش از ۹۶ درصد هزینه‌ی آنان از منابع کشورمان تامین شده است و صرفا حدود ۴ درصد از کمک نهادهای بین‌المللی مسئول برخوردار بوده‌ایم.
از این رو اگر خدای ناکرده باموج جدیدی از مهاجرت روبرو شویم، بدلیل تحریم‌های ناعادلانه‌ی تحمیل شده بر مردم ما، برخلاف میل باطنی خود، ممکن است نتوانیم پذیرای موج جدید باشیم. لذا  اگر سایر کشورها و نهادهای مسئول بین‌المللی  در این جهت کمک نکنند، نمی‌توانیم از عهده‌ی آن برآییم و خواه ناخواه همه‌ی کشورها به‌ویژه کشورهای غربی، از آن متاثر خواهند شد.
امروز سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، هندوستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان و قزاقستان در دهلی نو آغاز به کار کرد.
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سه‌شنبه شب برای شرکت در سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای وارد دهلی‌نو  پایتخت هند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала