بیانیه پایانی نشست دهلی نو: خاک افغانستان نباید پناهگاهی برای اقدامات تروریستی شود

© Photo / IRNAنشست دهلی نو درباره افغانستان
نشست دهلی نو درباره افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2021
اشتراک
مقام‌های ارشد امنیتی هشت کشور، در بیانیه پایانی نشست افغانستان در دهلی نو، پایتخت هند تاکید کردند که خاک افغانستان نباید به پناهگاه، مکانی برای آموزش، برنامه‌ریزی یا هرگونه اقدامات تروریستی تبدیل شود.
به گزارش اسپونیک به نقل از ایسنا ، این نشست منطقه‌ای امروز (چهارشنبه) به ریاست آجیت دوال، مشاور امنیت ملی هند و با حضور مشاوران امنیت ملی و دبیران شوراهای امنیت از هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد. چین و پاکستان دعوت هند را نپذیرفتند.
هندوستان تایمز نوشته‌است بر اساس بیانیه منتشرشده در نشست امروز در مورد وضعیت در حال تحول افغانستان، به ویژه وضعیت امنیتی و پیامدهای منطقه‌ای و جهانی آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
شمخانی در سومین اجلاس گفت‌وگوی منطقه ای در دهلی نو درخصوص افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.11.2021
هشدار ایران درباره دخالت برخی کشورها در انتقال تروریست ها به داخل افغانستان
شرکت کنندگان در این نشست بر حفظ تمامیت ارضی افغانستان تاکید و با مداخله قدرت‌های خارجی مخالفت کردند.
مشاوران امنیت ملی و دبیران شورای امنیت ملی کشورها همچنین خواستار همکاری جمعی در برابر تهدید رادیکال‌سازی، افراط‌گرایی، جدایی‌طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شدند و بر ضرورت تشکیل یک دولت باز و واقعاً فراگیر که خواست همه مردم افغانستان باشد، تأکید کردند.
آنها همچنین تمام فعالیت‌های تروریستی را به شدت محکوم و بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن تاکید کردند.
ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان با استقبال از نشست امنیتی هند درباره وضعیت افغانستان از کشورهای شرکت کننده و دیگر کشورها خواست که «امارت اسلامی» را به رسمیت بشناسند.
تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.
یکی از شرایط شناسایی بین‌المللی طالبان که از سوی کشورها مطرح می‌شود، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است.
پس از آنکه دولت بایدن پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و آغاز خروج نیروهایش را اعلام کرد، طالبان حمله‌ای را علیه نیروهای دولتی افغانستان آغاز کردند. در 15 اوت، طالبان بدون مواجهه با هیچ مقاومتی وارد کابل شدند و ظرف چند ساعت، کنترل کامل پایتخت افغانستان را به دست گرفتند. اشرف غنی، رئیس جمهور وقت افغانستان، گفت که برای جلوگیری از خونریزی، از سمت خود کناره گیری کرده و متعاقباً از کشور گریخته است.
در 6 سپتامبر، طالبان گفتند که کنترل کل کشور را به دست گرفته‌اند و یک روز بعد، حکومت موقت جدید خود را اعلام کردند. با این حال، این دولت هنوز به طور رسمی توسط هیچ یک از کشورهای جهان به رسمیت شناخته نشده است.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала