چرا وضعیت خون در تهران بحرانی شده است؟

© Depositphotos.com / Artur Kamalovاهدای خون
اهدای خون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
اشتراک
کارشناس: مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان تهران بالاست اما اگر مردم فقط دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده باشند، تا دو هفته معاف از اهدای خون هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر محمدرضا مهدی‌زاده، مدیرکل انتقال خون استان تهران، با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی استان تهران، وضعیت بدی نیست، اما بسیار شکننده است، اظهار داشت که بر این اساس اگر مردم به صورت مکرر و مستمر مراجعه نکنند، ممکن است به وضعیت بحرانی وارد شویم.
وی در ادامه افزود: «استان تهران وضعیت خاصی دارد. کلانشهری که با سایر کلانشهرها هم تفاوت دارد؛ به طوری که با ۱۶۷ بیمارستان و ‌حدود ۲۸ هزار تخت بیمارستانی ارایه خدمات درمانی در استان تهران انجام می‌شود و بیماران بسیاری از سایر استان‌ها یا به اختیار خودشان یا به تشخیص پزشک برای انجام کارهای درمانی‌شان به تهران ارجاع داده می‌شوند. معمولا افرادی که از استان‌های دیگر برای انجام کارهای درمانی‌شان به تهران می‌آیند، ‌ به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند. آمار بالای بیماران تالاسمی و هموفیلی ما و آمار بالای سوانح و حوادث و از این قبیل باعث شده که مصرف خون و فرآورده‌های خونی در استان تهران بالا باشد.
مقاله جدید مجله لانست در مورد ایمنی واکسن روسی اسپوتنیک لایت + جزئیات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
مقاله جدید مجله "لانست" در مورد ایمنی و اثربخشی واکسن روسی "اسپوتنیک لایت"
از طرفی واکسیناسیون بسیار خوبی که در کشور و از جمله در استان تهران طی یکی دو ماه اخیر انجام شده، ‌ باعث شده که اطمینان خاطری برای مردم ایجاد شود. در دو سالی که درگیر کرونا بودیم، مردم، بسیاری از اعمال جراحی غیراورژانس  را به تاخیر انداختند، اما اکنون با توجه به فروکش موج پنجم و انجام واکسیناسیون در سطح بسیار وسیع، اطمینان خاطری برای مردم ایجاد شده که اعمال جراحی غیراورژانسی را که به تعویق انداخته بودند، ‌ انجام دهند. بر همین اساس در یکی دو ماه اخیر شاهدیم که اعمال جراحی به شدت افزایش یافته است و بر این اساس درخواست مصرف خون و فرآورده‌های خونی هم افزایش یافته است.
اکنون درخواست و مصرف خون و فرآورده‌های خونی حدود ۴۰ درصد در استان تهران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و ماه‌های قبل افزایش یافته است. مشکل عمده ما هم همین افزایش درخواست و مصرف فرآورده‌های خونی است که ما را با چالشی مواجه کرده است.
از طرفی معمولا همیشه در ماه‌های سرد سال با کاهش مراجعه جهت اهدای خون مواجهیم. باید توجه کرد که کلیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی مانند گذشته در تمام مراکز ما انجام می‌شود و مشکلی برای مردم نیست و می‌توانند با خیال راحت به مراکز ما مراجعه کنند و در محیطی امن با آرامش کامل خون خودشان را اهدا کنند.
ایمنی واکسن کرونا صد در صد نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2021
ایمنی واکسن کرونا صد در صد نیست
در عین  حال درباره بحث واکسیناسیون علیه کرونا و اهدای خون سوالاتی وجود دارد. باید توجه کرد که اگر مردم فقط دو واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا را تزریق کرده باشند، تا دو هفته معاف از اهدای خون هستند.
بانوان سالانه سه بار و هر چهار ماه یکبار و آقایان سالانه چهار بار و هر سه ماه یکبار می‌توانند اهداکننده خون باشند. متاسفانه اکنون اهدای خون بانوان در استان تهران و در کشور زیر پنج درصد است.
پلاکت فرزیس در افرادی که به سرطان مبتلا هستند، استفاده می‌شود و اثر درمانی بسیار بهتری نسبت به پلاکت معمولی دارد. بر همین اساس از اهداکنندگان می‌خواهم که اگر شرایط اهدای پلاکت را دارند، ‌مراجعه کنند. در زمینه اهدای پلاسمای بهبودیافتگان کووید هم با توجه به واکسیناسیون خوبی که انجام شد، مصرف فرآورده‌های پلاسمایی در  بیمارانی که دچار کووید شدند، ‌ کاهش یافته است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала