اضافه وزن و چاقی دردسر دیگر ایرانی‌ها

© Fotolia / Sentello چاقی در ایران
  چاقی در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
اشتراک
رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم ایران: چاقی شایع‌ترین اختلال آندوکرین در ایران است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، فریدون عزیزی، رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم ایران، از چاقی به عنوان شایع‌ترین اختلال آندوکرین در ایران نام برد و اظهار داشت که بیش از ۶۰ درصد از افراد جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی در ادامه افزود: «بعد از آن دیابت دومین بیماری شایع غدد درون ریز است به طوری که در شهر بزرگی مثل تهران ۱۵ درصد و در کل ایران حدود ۱۱ درصد جامعه دچار این بیماری هستند. بیماری‌های تیروئید سومین گروه از بیمارهای شایع آندوکرین است. بیش از ۱۰ درصد افراد جامعه دچار گواتر (بزرگی تیروئید)، گره‌ها و سرطان‌ها، کم کاری و پر کاری تیروئید هستند.
ارتباط غدد بزاقی و ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.07.2021
ارتباط غدد بزاقی و ویروس کرونا آشکار شد
بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم در زمره شایع‌ترین بیمارهای کشور هستند، این بیماری‌ها در تمامی سنین و در هر دو جنس زن و مرد دیده می‌شود که بیشترین بیماران مبتلا را سنین ۲۰ تا ۶۰ سال در بر می‌گیرد، اما پوکی استخوان در سنین بالاتر از ۵۰ سال و به خصوص در زنان شایع است.
کمبود مصرف ید از دلایل اصلی کم کاری تیروئید است. اختلالات مربوط به کمبود ید و کم کاری تیروئید موجب کمبود رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان شده و با کاهش ضریب هوشی، یادگیری و اختلالات ذهنی همراه خواهد بود، امروزه با استفاده درست از ید در سبد غذایی، در آینده با کاهش این بیماری همراه خواهد شد.
در اوایل انقلاب فقط ۱۶ پزشک متخصص و فوق تخصص غدد در کشور حضور داشتند که در ۴۰ سال گذشته این آمار به ۲۷ برابر افزایش یافته به طوری که امروزه حدود ۴۲۰ فوق تخصص این رشته در سطح کشور مشغول به فعالیت و درمان هستند».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала