تسهیل تردد کامیون ها از چین تا اروپا در توافق ایران و پاکستان

© Photo / IRNAرستم قاسمی، وزیر راه و شهر سازی ایران
رستم قاسمی، وزیر راه  و شهر سازی ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2021
اشتراک
وزیر راه و شهرسازی ایران بیان داشت که کامیون های ایرانی می توانند از هر نقطه کشور به طور مستقیم تا چین حرکت کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رستم قاسمی روز سه شنبه گفت: مزیت‌های جدی در بخش حمل‌و نقل داریم و می‌توانیم در حوزه حمل و نقل، ثروت ساز باشیم.
وی به مذاکرات اخیر خود با مقامات پاکستان اشاره کرد و افزود: کامیون‌های ما می‌توانند از هر نقطه ایران به طور مستقیم تا چین حرکت کنند و در این زمینه با پاکستان توافق کردیم که کامیون‌های پاکستانی نیز از مسیر ایران به اروپا تردد کنند.
قاسمی گفت: فرصت‌هایی ایران در حوزه حمل و نقل دارد که مزیت ایران است که اگر از آن به خوبی استفاده کند می‌توانیم سهم خود را در بخش حمل و نقل بازپس گیریم.
وی بیان داشت: یا برای مثال در نیمه نخست امسال قطار کانتینری حامل کالاهای فنلاند را از مسیر ایران عبور داده‌ایم که ۲۱ روز طول کشید. اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه زمان می‌برد.
رستم قاسمی خاطرنشان کرد: اکنون در بخش ریلی شرایط خوبی نداریم. درحالی که در قانون برنامه ششم باید به ۳۰ درصد ظرفیت بار و مسافر می‌رسیدم این مقدار کمتر از ۱۰ درصد است؛ سرعت قطارهایمان کند است و به چشمه‌های بار متصل نیستنیم و برای تجار و بازرگانان مسیر ریلی جذابی نداریم. ضمن اینکه ناوگان بسیار پیر و فرسوده روی ریل حرکت می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با داشتین ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته نیازمند رقم‌های زیادی برای نگهداری و بازسازی راه‌ها هستیم و بزرگراه‌ها و جاده‌های میان شهری و آزادراه‌هایی که همین چند سال پیش ساختیم به دلیل ضعف در اجرا و نظارت و آزمایش کیفی نامناسب در شرایط مطلوبی نیستند.
رستم قاسمی ادامه داد: اکنون ۳۶۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد می‌کند که البته ناوگان فرسوده است که هم جاده‌ها را تخریب می‌کند و هم سوخت زیادی هدر می‌دهند. این کامیون‌ها مسیر تهران تا بندرعباس را با گازوئیل لیتری ۳۵۰ تومان ۱۰ روز طی می‌کنند که دلیل اصلی آن فرسودگی ناوگان است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: می‌خواهیم با روش‌های دیگری در مگا پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ آزادراهی ورود کنیم و تصمیم گرفتیم در بودجه ۱۴۰۱ اتکا به بودجه جاری نداشته باشیم اما طرح های بزرگ کشور را اجرا کنیم.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала