میدان مینی که ترامپ برای ایران ایجاد کرد

© Photo / IRNA مجلس شورای اسلامی در ایران
 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2021
اشتراک
وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران: ۱۵۰۰ تحریم مانع مذاکرات است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت که غربی‌ها بیش از ما به برجام نیاز دارند. ۱۵۰۰ تحریمی که در لیست قرمز آمریکا در مذاکرات وین باقی ماند، بخشی از میدان مینی است که ترامپ ایجاد کرد.
وی در ادامه افزود: «جمهوری خواهان در دوره ترامپ نشان دادند علیرغم سیاست‌های راهبردی آمریکا که دموکرات‌ها نیز در اجرای آن مشارکت داشتند، پایبند به تعهدات بین‌المللی خود نیستند. برجام یکی از تعهدات بین المللی بود که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود از آن خارج شد.
چه دمکرات باشد چه جمهوریخواه خصومت آمریکا نسبت به ایران تغیر نمی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2020
گزارش و تحلیل
چه دمکرات باشد چه جمهوریخواه خصومت آمریکا نسبت به ایران تغییر نمی کند
موضع جمهوری خواهان در قبال برجام مبنی بر اینکه در صورت پیروزی در انتخابات پارلمانی آمریکا اجازه ادامه اجرای برجام را نخواهند داد، موضع جدیدی نیست، جمهوری اسلامی با تجربه‌ای که از اینگونه مواضع آمریکایی‌ها دارد، بر لزوم راستی آزمایی و اخذ تضمین از اروپایی‌ها تاکید دارد، اروپایی‌ها و دولت بایدن باید دغدغه‌های جمهوری اسلامی را مدنظر قرار دهند.
جمهوری اسلامی راستی آزمایی را یکی از شروط جدی خود برای ادامه مذاکرات برجامی قرار داده است اما اروپا و دولت بایدن با این شرط مخالف هستند. موضع گیری اخیر جمهوری خواهان علت اصرار ایران بر راستی آزمایی را آشکار کرد.
منظور از راستی آزمایی این است که ایران پس از بازگشت آمریکا به برجام، بتواند نفت خود را بفروشد و منابع حاصل از فروش نفت به بانک‌های ایران منتقل شود تا بتوانیم از منافع این درآمد ارزی در اقتصاد کشور استفاده کنیم. برجامی که برای ایران منافع اقتصادی در بر نداشته باشد، به درد نمی‌خورد.
جمهوری خواهان در دوره ترامپ میدان مینی را برای دولت بعدی آمریکا تعبیه کرده‌اند. ترامپ در دوره خودش برخی از تحریم‌ها را در یک کلاهبرداری سیاسی از ذیل تحریم‌های هسته‌ای خارج کرد و وارد جداول تحریم‌های حقوق بشری و تروریسم کرد.
غنی سازی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2021
اشتباه محاسباتی غرب در مذاکرات هسته‌ای
این میدان مینی بود که ترامپ برای دولت بایدن کارگذاشت که راه بازگشت دولت دموکرات آمریکا به برجام را سخت می‌کند. ۱۵۰۰ تحریمی که در لیست قرمز آمریکا در مذاکرات وین باقی ماند، بخشی از میدان مینی است که ترامپ ایجاد کرد.
هرچقدر به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در آن دور مذاکرات گوشزد کردیم که این تحریم‌ها، تحریم هسته‌ای است نه تحریم حقوق بشر و تروریسم، آنها زیر بار نرفتند و آن جدول قرمز همچنان سر جای خود باقی ماند. مذاکره کنندگان جدید کشورمان بر روی این جدول مذاکرات جدی با طرف اروپایی در دور جدید مذاکرات خواهند داشت.
آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بیشتر از ما به برجام نیاز دارند. جمهوری اسلامی بعد از پشت سر گذاشتن فشار حداکثری ترامپ که به قصد سقوط اقتصاد ایران در پیش گرفته بود، امروز توانسته است بر اساس توانمندی‌های داخلی خود بسیاری از نیازهای خود را برطرف کند. اسکلت تحریم شکسته است و نفت در حال گران شدن است.
علت علاقه‌مندی بایدن برای بازگشت به برجام، شکست سیاست فشار حداکثری به جمهوری اسلامی بوده است. امریکایی‌ها پیغام می‌فرستند که ایران هرچه زودتر به مذاکرات برجامی بازگردد. عجله بیش از حد دولت بایدن برای بازگشت ایران به میز مذاکره، عجله بی‌جایی است».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала