گزارش و تحلیل

ایران در انتظار جدیت ریاض

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2021
اشتراک
پهپادهای مهاجم در اندازه‌های متفاوت بودند. تحقیقات جریان دارد و رسیدن به جنایتکاران سخت نیست.
روز گذشته صدای دو انفجار همراه با تیراندازی در منطقه سبز بغداد شنیده شد که در نهایت حمله تروریستی به منزل الکاظمی نخست وزیر عراق عنوان شد.
در این زمینه سعد معن مدیر اطلاع رسانی وزارت کشور عراق در گفتگویی تلویزیونی گفت: «سه پهپاد حمله را انجام دادند که به سوی آنها تیراندازی شد و دو پهپاد ساقط شدند اما پهپاد سومی به منزل نخست وزیر حمله کرد.
الکاظمی آسیبی ندیده است و برخی از محافظان او زخمی شده و تحت درمان هستند».
معن افزود: «پهپادهای مهاجم در اندازه‌های متفاوت بودند. تحقیقات جریان دارد و رسیدن به جنایتکاران سخت نیست».
 نخستین واکنش نخست وزیر عراق پس از سوءقصد به وی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2021
نخستین واکنش نخست وزیر عراق پس از سوءقصد به جانش
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «آنچه که مهم است حفظ آرامش و حفظ ثبات در عراق است همه گروه‌ ها باید کمک کنند که ما شاهد ثبات در عراق باشیم.
برخی مایل هستند انتقال قدرت در عراق به صورت مسالمت آمیز نباشد جمهوری اسلامی ایران همواره از همه توان خود استفاده کرده تا دوستان ما در عراق بتوانند در مسیر حکمرانی با ثبات قدم بردارند.
همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند، مردم عراق توانمند هستند که امنیت کشور خود را حفظ کنند».
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: «باید اجازه بدهیم نهاد های ذیربط و قانونی در عراق بررسی های خود را تکمیل کنند در تماس تلفنی دیروز آقای دکتر امیر عبداللهیان با آقای فاتح حسین این موضوع بحث شد که همه باید کمک کنیم مسببین، عاملین و آمرین این ماجرا پیدا شوند.
 مسیر ثبات عراق از مسیر همکاری ها و حکومت قانونی میگذرد لذا باید اجازه دهیم فضای مناسب برای نهاد های ذی ربط عراقی، امنیتی و قضایی ایجاد شود تا بتوانند در خصوص این واقعه بررسی های دقیق تر خود را داشته باشند».
وی افزود: «تماس ها میان ایران و عربستان قطع نشده اما هنوز برای دور چهارم گفتگوی جدیدی به صورت حضوری صورت نگرفته؛ می توان گفت گفتگو ها به صورت صریح و شفاف انجام شده و پیشرفت گفتگو ها منوط به این است که ریاض از اظهارات صرف رسانه ای فراتر برود و اگر ما شاهد جدیت در عربستان باشیم می‌توان شاهد گفتگو های دور بعدی بود».
نخستین معامله دولت جو بایدن با عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
نخستین معامله دولت جو بایدن با عربستان
آقای دکتر سعید خطیب زاده مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی را کاملاً دوجانبه توصیف کرد و اظهار داشت: «مذاکرات میان ایران و عربستان کاملاً دوجانبه و بر اساس موضوعات مد نظر هر دو کشور بوده، ما هیچگاه در مورد عربستان ما با طرف ثالثی صحبت نکردیم که تأثیری از واقعه ای بپذیرد.
توصیه ی ما به برخی کشور ها این است که منطق محاصره و منطق فشار هیچگاه به نتیجه نرسید و در رابطه با لبنان نیز به نتیجه نخواهد رسید بهتر است همه چیز از طریق مسالمت‌آمیز و دوجانبه جلو برود».
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن تاکید بر این نکته که گاهاً فضای رسانه می‌تواند به مذاکرات آسیب برساند بیان کرد: «فضای رسانه‌ ای نباید خیلی بر آنچه پشت در های بسته ی مذاکرات بیان می شود تاکید کند، تا موقعی که این صحبت‌ها پخته نشده و به نقطه ی چشمگیری نرسیده است بیان رسانه‌ ای آن بیش از آن که کمک کننده باشد مانع می‌شود.
 گفتگو های ما با عربستان سعودی دوجانبه و در خصوص برخی مسائل منطقه‌ ای مورد اختلاف دو کشور است.
 به صورت صریح و شفاف بوده و آنچه اکنون در انتظار آن هستیم جدیت از دوستان ما در ریاض است که بتوان مسیر را بهتر محاسبه کرد».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала