گزارش و تحلیل

پشت پرده ترور نافرجام نخست وزیر عراق

CC BY 2.5 / The Media Office of the Prime Minister of Iraq / Mustafa al-Kadhimiپشت پرده ترور نافرجام نخست وزیر عراق
پشت پرده ترور نافرجام نخست وزیر عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2021
اشتراک
شب گذشته اتفاقی در بغداد رخ داد که توسط بسیاری کارشناسان قابل پیش بینی بود، عملیات ترور نافرجام نخست وزیر عراق.
در مقاله ای که روز گذشته نوشته بودم هم بنده به این نکته اشاره کردم که دشمنان عراق و منطقه برای اینکه جنگ شیعه شیعه راه بیاندازند از هیچ عملی دریغ نمی کنند، از جمله ترور برخی شخصیت های شیعی عراقی.
آقای الکاظمی هم یکی از شخصیت های شیعی عراق به حساب می آید.
احتمالا هم اگر هدف این جناح از این توطئه محقق نشود آنها به زودی دست به عملیات ترور دیگر بر علیه دیگر شخصیت های شیعی عراق بزنند.
پس از اینکه توطئه روز جمعه آنها که موجب کشته و زخمی شدن صدها تظاهر کننده عراقی معترض به نتایج انتخابات شد ناکام ماند، احتمالا آنها به فکر آن افتادند که با انجام این توطئه باز هم شرایط داخلی عراق را بیش از پیش متشنج تر کنند.
تنها جهتی که از این جریان سود می برد جریان آمریکا اسرائیل ومتحدان عرب آنها در منطقه می باشد.
عراق، سوقصد به نخست وزیر بوسیله پهپادها را حمله تروریستی خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2021
عراق، سوقصد به نخست وزیر بوسیله پهپادها را حمله تروریستی خواند
قطعا اگر ایرانی ها و یا متحدین ایران به دنبال ترور آقای الکاظمی بودند راهکارهای زیادی برای اینکه مطمئن شوند عملیات موفق خواهد بود داشتند و از پهپاد انتحاری برای چنین کاری و آن هم هدف قرار دادن منزل استفاده نمی کردند.
بدیهی است پهپاد انتحاری وقتی که به درب و دیوار خانه ای حمله کند موجبات تخریب می شود ولی موجبات آن نمی شود که قطعا هدف ترور شود.
اگر می خواستند آقای الکاظمی را ترور کنند حد اقل پهپاد باید به ماشین او زمانی که وی در حال سوار شدن یا پیاده شدن است حمله می کرد نه اینکه پهپاد خود را به دیوار بزند.
به هر صورت کاملا مشخص است آنکه پشت این عملیات بوده نمی خواسته آقای الکاظمی آسیبی ببیند ولی می خواسته یک هدف سیاسی را دنبال کند.
حتی برخی کارشناسان پا را فراتر گذاشته و خود آقای الکاظمی را متهم می کنند که این جریان را از کانال نیروهای استخبارات عراق که مطیع او هستند، راه انداخته تا به تظاهر کنندگان فشار بیاورد و آنها را از پیگیری جریان روز جمعه و نتایج انتخابات منصرف کند.
البته به عنوان یک تحلیلگر که سالها پیگیر جریان های منطقه می باشم بنده بیشتر باور دارم که کار، کار آمریکا و اسرائیل و متحدین آنها بوده چون آنها بیشترین سود را از به هم خوردن اوضاع در عراق می برند.
استفاده از پهپاد برای انجام این عملیات هم قطعا به این دلیل می باشد که آنها برنامه هایی در آینده برای مقابله با تملک پهپاد توسط گروه های مقاومت دارند و می خواهند این جریان را بهانه کنند تا به دنبال خلع سلاح الحشد الشعبی مخصوصا در زمینه پهپاد ی بروند.
همچنین آنها احتمالا به دنبال آن هستند که به بهانه این جریان نیروهای امنیتی عراق عملیات سرکوب تظاهر کنندگان و بازداشت مسئولین گروه های جبهه مقاومت را شروع کنند و در نهایت کار یا به درگیری نظامی میان گروه های الحشد الشعبی و نیروهای دولتی کشیده شود یا اینکه الحشد الشعبی کاملا خلع سلاح گردد.
اگر به همه مسایل مرتبط به جریان این ماجرا نگاهی بیاندازید متوجه می شوید همه جوانب این عملیات ترور نا فرجام به نفع آمریکا و اسرائیل ومتحدان عرب آنها در منطقه می باشد.
اعلام آمریکایی ها مبنی بر اینکه خواهان همکاری با نیروهای امنیتی عراق برای تحقیق در این جریان هستند نیز به این دلیل می باشد که آنها می خواهند مطمئن شوند جریان تحقیقات آنگونه که آنها می خواهند جلو خواهد رفت و اگر جایی رد پایی از آنها و یا اسرائیل و یا متحدینشان باقی مانده آن را از بین ببرند.
سابقه هم نشان داده که آمریکایی ها در این زمینه استادکار هستند.
به این دلیل به نظر می آید ایران و الحشد الشعبی باید هر چه سریعتبر به کمک نیروهای امنیتی عراق برای انجام تحقیقات در این زمینه بپیوندند و به آنها کمک کنند تا قبل از اینکه پازل های توطئه چیده شود آن را در نطفه خاموش کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала