آنچه که باید درباره فواید خوردن ماهی در فصل صید آبزیان شمال بدانید +ویدئو، عکس

© Photo / IRNAآنچه که باید درباره فواید خوردن ماهی در فصل صید آبزیان شمال بدانید +ویدئو، عکس
آنچه که باید درباره فواید خوردن ماهی در فصل صید آبزیان شمال بدانید +ویدئو، عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2021
اشتراک
ماهی شکم‌پر غذای لذیذ مردم خطه سبز شمال ایران است.
به گزارش اسپوتنیک، به تازگی ویدئوی صید ماهی از استخرهای طبیعی استان گیلان انتشار یافته که در آن مردی با گویش گیلکی درباره فصل صید ماهی، شیوه نگهداری، و سرو کردن آن صحبت کرده که با توجه کاربران فضای مجازی همراه شده است.

در شمال ایران حاشیه جنوبی دریای خزر، استان‌های گیلان و مازندران قرار دارند. هر ساله فصل صید ماهی از ۱۲ اکتبر در اوایل پاییز شروع و به مدت ۶ ماه ادامه می‌یابد که یکی از مشاغل اصلی در شمال ایران محسوب شده و قسمت عمده‌ای از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده است.

طبق آمار به دست آمده از شیلات، میانگین صید انواع ماهی از حدود ۵۰ پره فعال بالغ بر ۹۸ درصد به ماهیان سفید، کفال و کپور اختصاص یافته و ۲ درصد باقی مانده مربوط به سایر ماهیان دریای خزر می‌باشد. نکته قابل توجه در رابطه با صید ماهی توسط پره (تور مخصوص ماهیگیری) این است که سوراخ‌های پره به اندازه‌ای طراحی شده‌اند که تنها ماهیان بالغ را صید می‌کنند، بنابراین در حفظ ذخایر آبزیستی و بچه ماهی‌ها بسیار موثر است.

ماهی نه تنها بخش عمده‌ای از سبد و سفره خانواده‌های شمالی، بلکه سهم بسزایی در سفره خانواده‌های کل ایران را در برگرفته است. ماهی سرشار از پروتئین، مواد مغذی، انواع مختلف ویتامینها و مواد معدنی می‌باشد. این مواد مغذی شامل ویتامین D محلول در چربی است که بیشتر آدم‌ها دچار کمبود آن هستند. این ماده مانند هورموناستروئید در بدن عمل می‌کند و مصرف ماهی می‌تواند خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش دهد.

کارشناسان بر این باورند که ماهی باید به صورت تازه مورد استفاده قرار بگیرد و از فریز کردن آن به مدت طولانی صرف‌نظر شود.

تعدادی از کاربران عنوان می‌کنند علاقه زیادی به خوردن ماهی دارند و لذت خوردن ماهی را با هیچ چیز دیگر عوض نمی‌کنند، اما عده‌ای دیگر یا از بوی ماهی خوش‌شان نمی‌آید یا این‌که با جدا کردن استخوان یا تیغ آن به مشکل برمی‌خورند.

برخی کاربران بر این عقیده‌اند، ماهی شکم‌پر شمالی (شکم ماهی را با مغز گردو و سبزیجات معطر محلی و رب انار ترش) پر می‌کنند و یکی از لذیذترین غذاهای شمال ایران به شمار می‌آید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала