ظریف و اسرار کتاب «راز سر به مهر»

© AP Photo / Ebrahim Norooziظریف
ظریف   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2021
اشتراک
آیا ظریف شخصا پیگیر انجام آزمایش موشکی بود؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، برخلاف گفته برخی حامیان دولت روحانی مبنی بر اینکه آزمایش‌های موشکی یکی از عوامل شکست مذاکرات هسته‌ای بود، محمدجواد ظریف در کتاب خاطراتش می‌گوید که بعد از توافق ژنو و در مقابل تحریمهای آمریکا مصرانه پیگیر انجام آزمایش موشکی بود.
در صفحه 152 این کتاب نکته بسیار مهمی نهفته است و آن اینکه آقای ظریف تاکید می‌کند برخلاف تبلیغات منتقدانش نه تنها از مذاکرات پلی برای تحدید قدرت موشکی ایران نساخته بلکه خود یکی از مدافعان انجام آزمایش موشکی، آنهم پس از توافق ژنو بوده است.
اتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکز خواهد بود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
اتحادیه اروپا: دور بعدی مذاکرات وین بر نحوه تضمین اجرای کامل برجام متمرکز خواهد بود
آقای ظریف از قضا در این باره منتقدانش را تخطئه می‌کند که چرا چنین تبلیغ می‌کردند که ظریف جلوی آزمایش موشکی را گرفته است. وی تاکید می‌کند که پس از توافق ژنو و بعد از آنکه آمریکایی‌ها یک سری تحریم‌ها را بار دیگر علیه ایران اعمال کرده‌اند، به صورت «مکرّر» و با تاکید از وزیر دفاع می‌خواسته است که آزمایش موشکی و همچنین پرتاب ماهواره را در دستور کار خود قرار دهد.
مشاور آقای ظریف و نویسنده  کتاب راز سر به مهر (خاطرات آقایان ظریف و صالحی و عراقچی و تخت‌روانچی) در صفحه 151 و 152 کتاب می‌نویسد: «در آن گزارش(یکی از گزارش‌های آقای ظریف به مسئولان کشور) به برخی از بی‌صداقتی‌ها از سوی بعضی آگاهان در نظام پرداخته شد.
به عنوان نمونه به سوال رئیس دانشگاه شریف پیرامون علت مخالفت وزارت امور خارجه با پرتاب ماهواره (در کنار آزمایش موشکی) اشاره شد. رئیس دانشگاه گفته بود آقای حسین شریعتمداری شخصاً به او گفته است که وزیر خارجه از این اقدام ممانعت کرده است. این درحالی است که دکتر ظریف پرتاب ماهواره در زمان مقرر را در خواست کرده بود، ولی وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی ایران به دلیل مشکلات فنی امکان آن را منتفی دانسته و لذا صرفاً به آزمایش موشکی بسنده شده بود».
در ادامه کتاب آمده است: «در همان روزها انتشار دو شایعه‌ی همزمان، یکی مکالمه تلفنی وزرای خارجه ایران و آمریکا با موضوع گفتگو درباره برنامه دفاع موشکی جمهوری اسلامی ایران و دیگری ممانعت وزارت خارجه از سفر هیئت موشکی کره‌ی شمالی به ایران که توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شکل سوال از وزیر خارجه  گرفت، دیگر حکایت از یک اشتباه و تصادف نداشت؛ به نظر می‌رسید مسیری تازه در تقابل بر اساس اطلاعات گمراه‌کننده گشوده شده است».
کتاب راز سر به مهر ادامه می‌دهد که «شرح مختصر ماجرا چنین بود: در تاریخ سه‌شنبه 15 بهمن 1392 ش، خانم شرمن در ایمیلی به آقای عراقچی خبر داده بود که تحریم تعدادی شرکت ایرانی و غیرایرانی روز پنجشنبه 17بهمن انجام می‌شود.
روسیه: آمریکا قادر به ساخت سیستم دفاع موشکی صد درصدی نخواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
روسیه: آمریکا قادر به ساخت سیستم دفاع موشکی صد درصدی نخواهد بود
لذا دکتر ظریف در تماس تلفنی با وزیر دفاع به ایشان اطلاع می‌دهد که آمریکایی‌ها تصمیم دارند تعدادی از افراد و شرکت ها را در روز یاد شده تحریم کنند و به ایشان پیشنهاد می‌کند که به عنوان اقدام متقابل ضمن هماهنگی با ریاست‌جمهوری آمادگی لازم برای انجام آزمایش موشکی و پرتاب ماهواره برای روز پنجشنبه یا جمعه را ایجاد نماید.
وزیر دفاع پس از پیگیری با متولیان صنعت هوا-فضا در پاسخ بیان می‌دارند که برای پرتاب ماهواره مشکل فنی وجود دارد و آزمایش موشکی نیز نیاز به زمان و انجام مقدماتی دارد که ایشان هر دو مورد را پیگیری خواهد کرد. دکتر ظریف در جلسه روز بعد (چهارشنبه 16 بهمن 1392) دولت و در تماس‌های مکرر تلفنی مووضع را با وزیر دفاع پیگیری می‌کند تا از انجام موضوع مطمئن شود.
از موضوعات مهم دیگری که در این کتاب به آن اشاره می‌شود آن است که آمریکا بلافاصله پس از توافق موقت ژنو و در حالی که هنوز مذاکرات چگونگی اجرای آن در جریان بود،‌ تحریم‌های دیگر را علیه ایران اعمال کرد که همین مسئله موجب شد وزارت خارجه آقای بعیدی‌نژاد که مشغول مذاکرات بود را به تهران بخواند و مذاکرات را در آن مقطع قطع کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала