گزارش و تحلیل

با سیاست عربستان، ایران نیازی به زحمت کشیدن ندارد

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyبا سیاست عربستان ایران نیازی به زحمت کشیدن ندارد
با سیاست عربستان ایران نیازی به زحمت کشیدن ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
اشتراک
یکی از مسایلی که امروزه بر علیه ایران علم می شود بحث نفوذ منطقه ای ایران می باشد.
کشورهایی که خود نمی توانند در میان مردم منطقه نفوذ داشته باشند تصور می کنند اگر ایران نباشد آنها می توانند نفوذ پیدا کنند.
مشکل اصلی همه آنها هم در این است که دلایل نفوذ ایران در منطقه را درک نمی کنند و نمی فهمند چرا ایران در منطقه طرفدار دارد اما آنها طرفدار ندارند، و حتی در بسیاری موارد دشمنان آنها نیز بسیار زیاد هستند.
نماینده مجلس: شرایط برای مذاکرات رسمی با عربستان فراهم نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
نماینده مجلس: شرایط برای مذاکرات رسمی با عربستان فراهم نیست
اخبار و گزارش های همین یک قلم مورد اتفاقی که اخیرا فیما بین لبنان و عربستان سعودی رخ داد را پیگیری کنید تا متوجه شوید چطور ایران در منطقه می تواند محبوبیت کسب کند در حالی که عربستان سعودی و آمریکا و متحدان آنها نمی توانند.
فردی که زمانی در استخدام یکی از رسانه های وابسته به عربستان سعودی بوده به دلایل مختلف درباره جنگ یمن اظهار نظری کرده و از موضع عربستان سعودی انتقاد کرده.
بعد از مدتی این فرد به دلیل تقسیم بندی های سیاسی در لبنان وزیر اطلاع رسانی این کشور شده.
جالب اینکه نخست وزیر انتخاب شده لبنان هم جزو طرفداران عربستان سعودی به شمار می آید.
حال سعودی ها آمده اند و چون با این فرد دشمنی دارند کل ملت لبنان را تحت تحریم وفشار قرار داده اند.
بعد توقع دارند حتی پس از حل و فصل شدن این ماجرا بتوانند در لبنان نفوذ داشته باشند!!!
هر کس که پیگیر مسایل لبنان می باشد می داند که زمانی در لبنان عربستان سعودی نفوذ قابل توجهی در میان اهل تسنن داشت، اما به دلیل سیاست های ارباب رعیتی وقلدرمعابانه و یا متحورانه (هر چه می خواهید عنوانش را بگذارید) این کشور روز به روز آن جایگاه را از دست داده.
امروزه ایران حتی موفق شده در میان بخشی قابل توجهی از اهل تسنن لبنان طرفدار پیدا کند.
بخش دیگری از آنهایی که تا دیروز همسو با عربستان بودند به سمت همسویی با ترکیه و قطر روی آورده اند.
عربستان هم مجبور شده به افرادی مانند سمیر جعجع فرمانده حزب فالانژ مسیحی (که خون هزاران مسلمان روی دستهایش است وجزو منفور ترین چهره ها در میان مردم لبنان مخصوصا مسلمانان می باشد) روی بیاورد.
مساله ای که سعودی ها نمی توانند درک کنند این است که حتی اگر ایران هیچ کاری نکند و هیچ اقدامی انجام ندهد اینها با عربستان آشتی نخواهند کرد، چون کینه و نفرت بر علیه عربستان سعودی در لبنان نهادینه شده و نفرتی که طی پنج شش سال اخیر نسبت به عربستان به وجود آمده پنجاه شصت سال نیاز دارد تا فراموش شود.
شما عملکرد عربستان سعودی را با عملکرد ایران مقایسه کنید.
آیا وزیر دفاع اسرائیل به عربستان سفر کرده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
آیا وزیر دفاع اسرائیل به عربستان سفر کرده است؟
در همین لبنان صدها ها نفر از جمله اعضای کابینه فعلی لبنان و از جمله همین نخست وزیر لبنان آقای می قاتی بارها و بارها از ایران انتقاد کردند.
همین یک ماه گذشته در حالی که ایران تلاش می کرد که محاصره نفتی لبنان را بشکند و لبنان را نجات دهد همین آقای می قاتی از ایران انتقاد کرد و ایران را متهم کرد که حاکمیت ملی لبنان را زیر پا گذاشته.
با این حال ایران به انتقادات توجه نکرد و کار خود را انجام داد و به هر وسیله ای شده سوخت ها را به لبنان رساند و وزیر خارجه ایران هم به لبنان رفت و رسما هم به دولت جدید (همان نخست وزیری که از ایران انتقاد کرده بود) تبریک گفت هم پیشنهاد کمک های بیشتر کرد.
شاید در ظاهر برخی تصور کنند این چه کاری است اما ایران می داند که با این رفتار خود در میان مردم لبنان توانسته محبوبیت کسب کند.
حتی همان هایی که تا دیروز منتقد ایران بودند امروزه با شرمندگی به کامیون های سوختی که ایران می فرستند نگاه می کنند و در باطن خود فکر می کنند ایران برای کمک به مردم لبنان چه کارها می کند و عربستان سعودی و آمریکا و اسرائیل متحدینشان برای بد بخت کردن مردم لبنان چه کارهایی می کنند.
همین کافی است تا محبوبیت ایران در این کشور بالا برود و نفرت از عربستان سعودی و آمریکا و اسرائیل بالا برود.
گویند مشت نمونه خروار.
همین ماجرا را بگیرید و به دیگر کشورهای منطقه بروید.
آیا در دیگر کشورهای منطقه کسی از ایران انتقاد نمی کند؟
با این حال آیا ایران اقدام به مقابله چکشی با آنها می کند؟
عربستان سعودی و آمریکا ومتحدینشان همین سیاست و رفتار را نسبت به دیگر کشورهای منطقه داشته و دارند.
از عراق و سوریه بگیرید تا یمن و لبنان و فلسطین و بحرین و شمال آفریقا و ...
نمی خواهم اطاله کلام کنم اما نمی توان توقع داشت که آمریکا بیاید و با همکاری عربستان سعودی و متحدین اش صدها هزار عراقی، افغانی، سوری، فلسطینی، یمنی و... بی گناه را بکشند و بعد در میان مردم محبوبیت کسب کنند.
در یمن که امروزه مشاهده می کنیم چه فجایعی توسط این مجموعه انجام می شود.
در سوریه، لیبی و...
خوب ایران در مقابل چه کار کرده؟
در عراق به مردم عراق کمک کرده تا در مقابل تروریست هایی که توسط آمریکا و اسرائیل و عربستان ایجاد شده اند مقابله کنند و اجازه ندهند خانه و کاشانه و ناموسشان دست آنها بیافتد.
در سوریه هم همین کار را کرده.
در یمن از خواسته مردم این کشور برای مقابله با سلطه بیگانگان حمایت کرده.
در بحرین هنوز که هنوز است این ارتش عربستان است که کنترل کشور را در اختیار دارد و مردم را سرکوب می کند در حالی که ایران از خواسته حد اقلی مردم این کشور حمایت می کند.
بعد توقع دارند مردم بحرین طرفدار عربستان شوند؟
ایران: تلاش می‌کنیم با عربستان به آغاز یک رابطه پایدار برسیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
ایران: تلاش می‌کنیم با عربستان به آغاز یک رابطه پایدار برسیم
حتی توجه داشته باشید که قطر زمانی در همه سیاست های خصمانه عربستان بر علیه ایران با عربستان و بحرین و امارات همسو بود، ولی سر به زنگاه همین هایی که خود را برادر می خوانند همین رفتاری را که امروزه با لبنان انجام می دهند با قطر انجام دادند، شاید هم بد تر.
چه شد؟
ایران با آغوش باز از قطری ها استقبال کرد و همه گذشته ها را کنار گذاشت و صفحه جدیدی از روابط با قطر را باز کرد و با باز کردن مسیر خود چه از دریا و چه از آسمان مردم قطر را از بلایی که قرار بود آنهای که خود را برادر می خوانند بر سرشان بیاورند، نجات داد.
امروزه قطر روابط بسیار خوب و صمیمی با ایران دارد و دیگر حاضر نخواهد بود به هیچ قیمتی رابطه خود با ایران را فدای رابطه با آنهایی که ادعای برادری کنند نماید.
لب مطلب این است که ایران سیاست اخوت و برادری و خاکی بودن را پیشه خود کرده و عربستان سعودی سیاست قلدری و ارباب رعیتی را پیشه خود کرده.
بدیهی است که ایران با کمترین زحمت می تواند در دل مردم منطقه جا باز کند و عربستان سعودی می تواند نفرت کسب کند.
حتی در زندگی روزمره اجتماعی انسان ها هم شرایط به این شکل است که اگر کسی بخواهد با رفتار ارباب رعیتی با دیگران برخورد کند مورد غضب مردم قرار گیرد چه رسد در باره کشورها.
به این دلیل است که حتی اگر ایران خودش هم بخواهد دیگر هیچ نفوذی در منطقه نداشته باشد باز هم این نفوذ در منطقه وجود خواهد داشت چرا که شما نمی توانید به ملت ها بگویید کی را دوست داشته باشند و کی را دوست نداشته باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала