حمایت اردن از عربستان در مقابل لبنان

© Sputnik / Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر حمایت اردن از عربستان در مقابل لبنان
حمایت اردن از عربستان در مقابل لبنان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
اشتراک
ایمن الصفدی،وزیر امور خارجه اردن با بیان اینکه امنیت عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس امنیت اردن است از ریاض در مقابل بیروت پیرامون تنش دیپلماتیک اخیر حمایت کرد.
به گزارش اسپوتنیک  به نقل از خبرگزاری مهر ، وزیر امور خارجه اردن امنیت عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را امنیت اردن برشمرد.
بر اساس این گزارش، ایمن الصفدی افزود که اردن با هرگونه اهانت به عربستان سعودی مخالف است.
نخستین معامله دولت جو بایدن با عربستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2021
نخستین معامله دولت جو بایدن با عربستان
وزیر خارجه اردن در عین حال بر ضرورت پایان بحران یمن طبق معیارهای مورد توافق شامل قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و گفتگوهای ملی و توافق ریاض تاکید کرد.
الصفدی با بیان اینکه اردن به همکاری با شرکای خود به منظور حل بحران یمن ادامه می‌دهد مدعی شد که موضع حوثی ها (نیروهای انصارالله) مانع این راهکار است.
گفتنی است که روز جمعه ۷ آبان ماه، عربستان سعودی سفیر خود از لبنان را فراخواند، سفیر لبنان در این کشور را اخراج و واردات تمام کالاها از لبنان را متوقف کرد.
بهانه عربستان برای این اقدام انتشار ویدئویی از جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان بود که جنگ کشورهای عربی علیه یمن را محکوم کرده بود. این موضع‌گیری قرداحی یک ماه پیش از تصدی وزارت ایراد شده بود. علاوه بر این نه تنها اخباری از احتمال اتخاذ اقدامات شدیدتر ریاض علیه بیروت در روزهای پیش‌رو منتشر شده است بلکه همچنین برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به تبعیت از عربستان سعودی، سفرای خود از لبنان را فرا خواندند.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در همین زمینه نوشت: واقعیت این است که سعودی‌ها نیز درست مانند صهیونیست‌ها دست به جنجال آفرینی می‌زنند. اخیراً عربستان سعودی به سفیر بیروت در ریاض ۴۸ ساعت وقت داده است تا خاک عربستان را ترک کند. واردات کالا از لبنان هم ممنوع شده است. سوال این است که این همه جار و جنجال برای چیست؟ مگر قرداحی چه گفته است؟
این تحلیلگر مشهور جهان عرب در مطلب خود تأکید کرده است: قرداحی یک ماه پیش از آنکه وزیر بشود در سخنانی نظر خود را پیرامون جنگ یمن بیان کرده است. او گفته است که جنگ یمن یک جنگ بیهوده است. چرا عربستان سخنان قرداحی را نبش قبر کرده است؟ سعودی‌ها از این رهگذر به دنبال ارعاب و باج خواهی هستند. واقعیت این است که جنگ یمن یک جنگ بیهوده و تجاوزکارانه است.
وی در ادامه نیز عنوان کرده است: چه کسی در یمن مراسم عزا و عروسی را بمباران می‌کند؟ چه کسی غیرنظامیان را به قتل می‌رساند؟ چه کسی اعلام کرد عملیات طوفان قاطعیت در یمن آغاز شده است؟ چه کسی مدارس، مساجد و مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهد؟ بر اساس آمار منتشر شده طی سالهای گذشته ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار یمنی در جنگ عربستان سعودی علیه این کشور شهید شده‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала