واکنش ها به شک و شبه در آزمایش واکسن فایزر در اروپا

© REUTERS / Dado Ruvic/Illustration واکنش ها به شک و شبه در آزمایش واکسن فایزر در اروپا
 واکنش ها به شک و شبه در آزمایش واکسن فایزر در اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
اشتراک
آژانس دارویی اروپا، ادعاهای نقض آزمایشات واکسن فایزر در ایمنی این واکسن را شک برانگیز دانست.
به گزارش اسپوتنیک، آژانس دارویی اروپا (EMA) به گزارش‌های مربوط به نقض آزمایشات واکسن فایزر علیه کووید-19 پاسخ داده است.
نقص های جدی در آزمایشات واکسن فایزر در تگزاس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
نقص های جدی در آزمایشات واکسن فایزر در تگزاس
آژانس دارویی اروپا در گزارشی اعلام نمود: «علیرغم جدی بودن این اظهارات (مبنی بر نقص در آزمایشات واکسن فایزر)، با این حال نتیجه گیری در مورد ایمنی، کارایی و کیفیت خود واکسن زیر سوال برده نمی شود.  این شرکت در حال تعامل با سازمان غذا و داروی ایالات متحده در مورد این موضوع هستند."
در ماه نوامبر، مجله BMJ، در پی تحقیقات خود اعلام نمود که آزمایش‌های بالینی واکسن فایزر  ناقص بوده است. به ویژه، داده های مربوط به عوارض جانبی منفی اعلام نشده است.
 بروک جکسون، یک زن آمریکایی که برای گروه تحقیقاتی Ventavia کار می کرد، وی به شرکت فایزر در انجام آزمایشات بالینی این واکسن کمک می کرد و به خبرنگاران در مورد تخلفات گزارش داد و اعلام نمود که این ازمایشات شک برانگیز است.
پیش از این در خبرها آمده بود که واکسن تولید شده توسط شرکت آلمانی بیواِن تک و شرکت آمریکایی فایزر در مرحله سوم آزمایشات بالینی، حدود ۹۵ درصد در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است. استفاده از این دارو در ده ها کشور تایید شده است، برخی از کشورها ها استفاده از آن را برای واکسیناسیون کودکان و نوجوانان مجاز کرده اند.
به گفته این نشریه، بروک جکسون بارها در مورد "سازمان ضعیف آزمایشگاه، نگرانی های ایمنی بیماران و مسائل مربوط به یکپارچگی داده ها" به مدیریت گزارش داده است.
همانطور که در تحقیقات ذکر شد، در نوارهای مکالمه جکسون با مافوقش، "همچنین می‌ توان توضیح مدیر را شنید که می گوید شرکت قادر به شمارش انواع و تعداد خطاهایی که هنگام بررسی اسناد تحقیقاتی برای کنترل کیفیت پیدا کرده است، نبوده است".
از سوی دیگر، ایگور کراسیلنیکوف، معاون موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سن پترزبورگ در مصاحبه ای اعلام نمود که وجود خطا در آزمایشات بالینی یک واکسن به معنای بد بودن دارو نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала