روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند

© Depositphotos.com / Leeestatروسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند
روسیه و چین مسئله هسته ای ایران را مورد بحث قرار دادند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
اشتراک
سرگئی ریابکوف و ما ژائوسو، معاونان وزیران امور خارجه روسیه و جمهوری خلق چین دیروز گفت‌وگوی تلفنی داشتند که طی آن در خصوص تقویت همکاری‌های راهبردی بین دو کشور و پیشبرد مشترک روند حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک توافق کردند.
به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه منتشره درباره نتایج این گفتگو در وبسایت وزارت خارجه چین آمده است: «ما ژائوسو» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین روز 3 نوامبر با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت‌وگوی تلفنی داشت که طی ان  طرفین در مورد مسئله هسته‌ای ایران تبادل نظر کردند و به اجماع گسترده‌ای رسیدند".
علی باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
وزارت خارجه ایران: ۸ آذر مذاکرات وین آغاز می شود
در جریان این گفتگو، دیپلمات‌های دو کشور  تاکید کردند که وضعیت کنونی هسته‌ای ایران در مرحله مهمی قرار دارد و همه طرف‌ها باید تلاش‌های مشترکی را برای تسهیل از سرگیری هرچه زودتر مذاکرات برای بازگشت به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام دهند".
در عین حال، وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد: همه طرف‌ها باید به نگرانی‌های یکدیگر احترام بگذارند و آنها را در نظر بگیرند، موضعی انعطاف‌پذیر و عمل‌گرایانه اتخاذ کنند و همچنین برجام را در اسرع وقت به مسیر درست بازگردانند.
وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: هر دو طرف توافق کردند که به تقویت همکاری های راهبردی و پیشبرد مشترک حل و فصل موضوع هسته ای ایران از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک ادامه دهند.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است؛ دور ششم در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار برای بازگرداندن این توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها باقی مانده است. مذاکرات وین در رابطه با روند تشکیل دولت جدید در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری عملاً متوقف شده بود اما بتازگی علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از توافق برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین در روز ۸ آذر خبر داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала