گزارش و تحلیل

بایدن ترسو بدتر از ترامپ بی باک است

© AP Photo / Jeff Robersonبایدن ترسو بدتر از ترامپ بی باک است
بایدن ترسو بدتر از ترامپ بی باک است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.11.2021
اشتراک
در انتخابات پیشین آمریکا ترامپ رسما اعلام کرده بود که تصمیم دارد از برجام خارج شود ولی برخی تصور می کردند شرایط و معادلات بین المللی به آمریکا اجازه چنین خروجی را نخواهد داد.
در نهایت دیدیم که پس از انتخاب شدن ترامپ نشان داد که شرایط و معادلات بین المللی آنی نیست که روی کاغذ نوشته می شود و یا بر آن توافق می شود، آنی است که زورگو می گوید و با قلدری از برجام خارج شد و تحریم هایی که موجبات سنگ اندازی در برجام می شد اعمال کرد و بقیه کشورهای امضا کننده برجام لام تا کام هیچ کاری نکردند و سازمان ملل و شورای امنیت هم طبق معمول فقط تماشاچی بودند.
بایدن همه چیز را خراب می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
گزارش و تحلیل
بایدن همه چیز را خراب می کند
البته این رفتار ترامپ موجب آن شد که در جامعه جهانی بسیاری با سیاست های او زاویه پیدا کنند و با او همراهی نکنند.
در ایران برخی که تصور می کردند امکان ندارد آمریکا بتواند از برجام خارج شود، و با توجه به اینکه برجام یک مصوبه شورای امنیت پشت خود دارد کاری کنند، انگشت به دهان ماندند که چه کار کنند و تصور کردند که خوب بهتر است تا زمان انتخابات آمریکا صبر کنند شاید اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد بتوانند با رئیس جمهوری بعدی آمریکا به نتیجه برسند.
خوب انتخابات آمریکا برگزار شد و ترامپ هم در این انتخابات به صورت مفتضحانه شکست خورد.
اما نکته اصلی ماجرا در این بود که شکست ترامپ به دلیل محبوبیت بایدن نبود بلکه به دلیل نفرت بسیاری مردم آمریکا از ترامپ بود.
بایدن هم با شرایط بسیار ضعیفی به کاخ سفید رسید و امروزه انتخابات مقدماتی کنگره آمریکا نشان می دهد حتی از یک سال پیش هم ضعیف تر است.
در واقع آنهایی که به دلیل نفرت از ترامپ به بایدن رای داده بودند تصور می کنند اتفاقی که می خواستند افتاده و ترامپ دیگر رفته ولی بایدن و بالطبع دمکرات ها آنقدر در میان آنها محبوبیت ندارند تا بخواهند وقت خود را تلف کنند و بروند به آنها رای دهند.
با توجه به عملکرد افتضاح بایدن و تیم او طی یک سال اخیر، حتی بسیاری آمریکایی ها از اینکه به بایدن رای داده اند پشیمان هستند و اگر سه سال دیگر بایدن بخواهد مجددا کاندیدای ریاست جمهوری شود شاید حاضر نباشند دوباره پای صندوق های رای بروند و به او رای دهند.
در این شرایط می توان تصور کرد آقای بایدن چه وضعیتی دارد و علیرغم اینکه سعی می کند دست به عصا راه برود اما حاضر می باشد دست به هر کاری بزند تا وجهه خود در آمریکا را بهبود ببخشد.
سخنان جدید بایدن درباره آینده برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
سخنان جدید بایدن درباره آینده برجام
به همین دلیل هم می باشد که علیرغم اتفاق نظر همه اعضای برجام مبنی بر اینکه آمریکا باید تعهد دهد دیگر کار خود در خروج از برجام را تکرار نکند و اقدامات غیر قانونی رئیس جمهوری سابق آمریکا را جبران کند ولی بایدن آنقدر قدرت و جسارت ندارد که ماجرا را فیصله بخشد چون می ترسد مبادا موقعیت اش از اینکه هست بد تر هم شود، حتی با اینکه حتی شاید خودش هم باور داشته باشد کار رئیس جمهوری قبلی اشتباه بود.
طبق اظهار نظر ها قرار است تا پایان ماه جاری میلادی جلسه هفتم مذاکرات وین برگزار گردد وهمه توقع دارند که آمریکایی ها با دست پر وارد گفتگو ها شوند، اما آنچه فعلا مشاهده می شود این است که رئیس جمهوری آمریکا ترسو تر از این است که بتواند یک تصمیم قاطع برای پایان بخشیدن به این جدل بگیرد و کار را تمام کند.
طی یکسال قبل هم مشکل اصلی همه در این بود که بایدن و تیم او توان تصمیم گیری قاطع و باز کردن گره هایی که ترامپ وضع کرده بود را نداشتند.
حتی برخی کارشناسان فراتر می روند و باور دارند همین احساس ضعف و ترسی که در میان مقامات آمریکایی وجود دارد می تواند کار را بسیار بد تر کند و حتی همه را به سمت رویارویی نظامی نیز بکشد.
چرا که معمولا آنهایی که بزدل و ترسو هستند از روی ترسشان هم که شده بدون فکر کردن به عواقب کار دست به کارهای متحورانه می زنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала