جهان حرف‌های نخست وزیر اسرائیل درباره ایران را می‌شنود اما گوش نمی‌کند

© AP Photo / Jim Hollanderنفتالی بنت
نفتالی بنت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
اشتراک
روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست با اشاره به گفت‌وگوهای نخست‌وزیر اسرائیل با مقامات مختلف جهان در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسکو که موضوع ایران و اعمال فشار بر آن در اولویت آنها بود، می‌نویسد، رهبران جهان سخنان بنت را می‌شنیدند ولی تمایلی برای هم‌سویی با سیاست‌های اسراییل در قبال ایران نشان نمی‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اورشلیم پست در رپورتاژی  درباره رایزنی‌های اخیر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با رهبران جهان در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو نوشت: از نظر دیپلماتیک، این کنفرانس فرصتی برای بنت بود تا او در دیدارهای دوجانبه‌اش و دیدارهایی که در حاشیه این کنفرانس با مقامات دیگر کشورها داشت، علاوه بر مطرح کردن موضوعاتی درباره کمک اسراییل به اهداف این کنفرانس بین‌المللی، پیام‌های دیگری را نیز به رهبران سراسر جهان بدهد. جای تعجب ندارد که ایران اصلی‌ترین موضوع در میان موضوعات غیر اقلیمی بوده است و او در تمامی دیدارهای دوجانبه‌اش در هفته اخیر به آن پرداخت.
ظریف: اسرائیل همچنان مالک کنگره آمریکاست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
ظریف: اسرائیل همچنان مالک کنگره آمریکاست
این روزنامه با مطرح کردن ادعاهایی درباره مواضع ایران در قبال ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین می‌نویسد: گفت‌وگوهای بنت در موقعیتی بحرانی مطرح شده است که ایران هنوز از مذاکرات دوری می‌کند و جهان را با اظهاراتی مبهم و غیرمسئولانه درباره زمان بازگشت به میز مذاکرات به دنبال خود می‌کشاند و در عین حال، به سرعت برنامه هسته‌ای خود را به سمت نقطه «گریز هسته‌ای» پیش می‌برد. پیشرفت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم موضوعی است که رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس که عضو توافق هسته‌ای می‌باشند و رئیس جمهور آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای در حاشیه اجلاس  G۲۰ به آن پرداختند.
در ادامه مطلب اورشلیم پست با تکرار ادعای اسرائیل مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران آمده است: بنت در گلاسکو دیدارهای با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه داشت، آن‌ هم در چنین موقعیت دشواری در حین پیش‌روی سریع ایران به سمت یک سلاح هسته‌ای، با شکست تلاش‌های مکررشان در راستای تعامل با یک‌دیگر بر سر این موضوع نیز مواجهند.
این رونامه همچنین آورده است: پیام او به آن‌ دو و دیگر رهبرانی که با آن‌ها دیدار کرد، این بود که فشار بیشتری بر ایران اعمال کنید. در شورای امنیت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و روابط دوجانبه به ایران سخت‌گیری کنید. بنت گفت، بازگشت به برجام[توافق هسته‌ای] یک اشتباه خواهد بود و تاثیر آن برعکس چیزی خواهد بود که به دنبالش هستند. او به رهبران جهان گفت لغو تحریم‌ها تنها به معنی این خواهد بود که ایران پول بیشتری برای پشتیبانی مالی از خصومت منطقه‌ای‌اش خواهد داشت. بنت همچنین به آن‌ها گفت دولت جدید اسراییل میلیاردها شِکِل(واحد پول اسرائیل) به بودجه دفاعی اختصاص داده است که تمرکز جدید آن بر برنامه‌های عملیاتی به منظور مقابله با تهدید ایران است.
اورشلیم پست در ادامه اضافه می کند: در عین حال، آمریکا و این سه کشور اروپایی به وضوح گفته‌اند می‌خواهند راهکاری مذاکراتی را برای بازگرداندن ایران به برجام در پیش بگیرند و بعد هم دیپلماسی را ادامه دهند. یک منبع دیپلماتیک می‌گوید، آدم‌ها می‌خواهند موضع بنت در قبال ایران را بشنوند و با او موافق هم هستند و گفت‌وگوهایشان در این باره در آینده نیز ادامه یابد اما آیا آن‌ها واقعا گوش می‌دهند؟ در حال حاضر به نظر می‌رسد آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس همان پلان A[نقشه اول]‌شان را پیش می‌برند، اگرچه هنوز کارآمد نبوده است.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала