هشدار نماینده سازمان ملل: بوسنی در معرض خطر فروپاشی

© AP Photo / Darko Vojinovicهشدار نماینده سازمان ملل: بوسنی در معرض خطر فروپاشی
هشدار نماینده سازمان ملل: بوسنی در معرض خطر فروپاشی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
اشتراک
نماینده عالی جامعه بین‌ الملل در بوسنی و هرزگوین هشدار داد، که این کشور در معرض خطر قریب‌ الوقوع فروپاشی قرار دارد و احتمال جنگ و درگیری وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه گاردین، کریستین اشمیت نماینده عالی جامعه بین‌ الملل در بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: اگر جدایی‌ طلبان صرب تهدید خود را درباره ایجاد مجدد ارتش خودشان عملی کنند و نیروهای مسلح ملی را به دو دسته تقسیم کنند، آن وقت نیروهای حافظ صلح بین‌ المللی بیشتری باید برای جلوگیری از وقوع جنگی جدید در این کشور فرستاده شوند.
آمریکا در افغانستان شکست نخورده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2021
گزارش و تحلیل
آمریکا در افغانستان شکست نخورده است
وظایف نیروهای حافظ صلح بین‌ المللی در بوسنی در حال حاضر به یک نیروی اروپایی باقیمانده ۷۰۰ نفری محول شده است. ناتو یک پایگاه رسمی را که مقر اصلی آن در سارایوو قرار دارد، حفظ کرده است. مجوز سالانه هر دو باید در این هفته در نشست شورای امنیت سازمان ملل تمدید شود اما روسیه تهدید کرده در صورتیکه تمامی ارجاعات به نماینده عالی حذف نشوند، قطعنامه شورای امنیت را مسدود خواهد کرد؛ اقدامی که به طور بالقوه اختیارات اشمیت را به عنوان ناظر توافق صلح "دیتون" مورخ ۱۹۹۵ میلادی تضعیف می‌کند.
اشمیت، یکی از وزرای سابق دولت آلمان در نخستین گزارشی از زمان انتصاب در این پست در ماه اوت هشدار داد که بوسنی با بزرگترین تهدید وجودی دوران پس از جنگ مواجه است.
میلوراد دودیک رهبر صرب‌ های بوسنی تهدید کرده که از نهادهای دولتی از جمله ارتش ملی که با کمک‌ های بین‌ المللی طی ۲۵ سال گذشته تشکیل شده، خارج می‌شود و مجددا یک نیروی صرب را تشکیل می‌دهد. دودیک در ۱۴ اکتبر اعلام کرد که با محاصره پادگان‌ های ارتش بوسنی، آن را مجبور خواهد کرد تا از بخش صرب‌ نشین بوسنی خارج شود و اگر غرب تلاش کند تا به صورت نظامی مداخله کند، وی دوستانی دارد که متعهد شده‌اند از این هدف صرب‌ ها حمایت کنند؛ اظهاراتی که در حقیقت اشاره به صربستان و روسیه است.
کرملین مخالف انتصاب اشمیت توسط شورای اجرای صلح بوده و اختیارات وی را به رسمیت نمی‌ شناسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала