سفیر فرانسه: استرالیا در قبال فرانسه "فریبکاری" کرد

© AFP 2023 / Patrick Kovarikسفیر فرانسه: استرالیا در قبال فرانسه "فریبکاری" کرد
سفیر فرانسه: استرالیا در قبال فرانسه فریبکاری کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
اشتراک
سفیر فرانسه در استرالیا تاکید کرد: این یک توافق مشترک روی حاکمیت بود که با انتقال داده‌ های فوق محرمانه مهر و موم شده بود، نوع برخوردی که شد خنجر از پشت بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، ژان پی‌ یر تیبو سفیر فرانسه در استرالیا، روز چهارشنبه اظهار داشت: این فریبکاری عمدی بود و به خاطر آنکه چیزی بیش از تامین زیر دریایی‌ ها در معرض خطر قرار داشت و برای اینکه این یک توافق مشترک روی حاکمیت بود که با انتقال داده‌ های فوق محرمانه مهر و موم شده بود، نوع برخوردی که شد خنجر از پشت بود.
مهندس نیروی دریایی آمریکا متهم به انتقال نقشه های زیردریایی ها به فرانسه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.10.2021
مهندس نیروی دریایی آمریکا متهم به انتقال نقشه های زیردریایی ها به فرانسه شد
استرالیا در ماه سپتامبر قرارداد با گروه دریایی فرانسه را لغو کرد و به جای آن تصمیم گرفت حداقل ۱۲ زیردریایی هسته‌ ای در مشارکت با ایالات متحده و انگلیس بسازد. این پیمان جدید موسوم به آئوکوس، اینطور برنامه‌ ریزی شد که برای اولین بار زیر دریایی‌ هایی با توان هسته‌ ای در اختیار استرالیا قرار دهد.
این تصمیم، در روابط استرالیا و فرانسه تنش ایجاد کرد؛ به طوریکه فرانسه سفیرانش در استرالیا و ایالات متحده را به نشانه اعتراض فراخواند.
سفیر فرانسه هم به‌ تازگی به کانبرا بازگشته و سخنان امروز چهارشنبه او اولین اظهارنظر علنی او درباره روابط دوجانبه به شمار می‌ رود.
وی گفت: این‌ ها مواردی نیستند که بین شرکا اتفاق بیفتد، حتی بین دوستان هم کمتر است.
روز یکشنبه امانوئل مکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه، گفت که اسکات موریسون نخست‌ وزیر استرالیا درباره مقاصد کانبرا به او دروغ گفته است. موریسون این ادعا را رد کرد و گفت: قبلا به ماکرون توضیح دادم که زیردریایی‌ های متعارف دیگر نیازهای استرالیا را برطرف نمی‌ کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала