چگونه باید تحریم ها را بی اثر کرد؟

© Photo / IRNAرستم قاسمی، وزیر راه و شهر سازی ایران
رستم قاسمی، وزیر راه  و شهر سازی ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
اشتراک
وزیر راه ایران: بنادر در صف اول مبارزه با تحریم قرار دارند.
 به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه برای حل مشکل اساسی تحریم‌ها باید «قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها» در کشور ایجاد شود، اظهار داشت که از آنجایی که بنادر در صف اول مبارزه با تحریم قرار دارند، این مهم باید در دستور کار مدیرعامل جدیدسازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: «شناخت خوبی از وضعیت بنادر دارم و به بنادر بسیاری از کشورها سفر کرده‌ام و بازدیدهایی در دوران بهره‌برداری از بنادر کشورهای همسایه داشتم و در این بین، در دوره سخت تحریم‌ها هم در وزارت نفت بودم.
وقتی وارد وزارت نفت شدم، تحریم‌های نفتی تازه شروع شده بود و مسوولان نگران شرایط تحریم بودند. وقتی رئیس جمهور وقت آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را امضا کرد گفت «تحریم‌های فلج کننده‌ای برای ایران تصویب کرده‌ایم.» نگرانی‌هایی ایجاد شد چرا که هنوز راه‌های دور زدن تحریم‌ها را در آن زمان به خوبی نمی‌شناختیم و نگران بودیم که حتی «حصر دریایی» در کشور رخ دهد؛ هر چند راهکار لازم را هم پیش بینی کرده بودیم.
چرا ایران از پتانسیل مهاجران بهره نمی برد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
گزارش و تحلیل
چرا ایران از پتانسیل مهاجران بهره نمی برد؟
اگر هوشمندی و به کارگیری سازوکارهای مناسب نبود، تحریم‌ها می‌توانست یک دغدغه جدی برای کشور ایجاد کند اما امروز در شرایطی هستیم که سازمان بنادر کشور تقریبا توانسته از موضوع تحریم‌ها به خوبی عبور کند.
اما در خصوص تحریم‌ها دو موضوع را باید در نظر داشت. یکی مقابله با تحریم است که به عنوان یک روش تاکتیکی که عبور از تحریم‌ نام دارد، همواره باید ادامه داشته باشد. اما کار مهم و اساسی‌تر، «بی اثر کردن تحریم‌ها» است. به این معنی که نیازمندی‌هایمان را در داخل کشور تامین کنیم. معتقدم این ظرفیت در کشور وجود دارد و برای حل مشکل اساسی تحریم باید «قرارگاه بی اثر کردن تحریم‌ها» در کشور ایجاد شود. 
حمل‌و نقل در تولید ناخالص داخلی اثرگذار است ولی امروز عقب ماندگی‌هایی جدی در این بخش داریم هر چند که سازمان بنادر پیشگام‌تر از سایر انواع حمل و نقل بوده و از این مسیر عبور کرده است اما در دیگر انواع حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی عقب ماندگی جدی داریم که باید راهکارهایی برای آن در پیش بگیریم. مطالعات آن درحال انجام است تا در بخش ریلی و هوایی عقب ماندگی‌ها جبران شود.
هوشمند سازی در حوزه دریا در حال وقوع است و نباید ساکن بمانیم. نسل جدید کشتی‌های هوشمند در جهان درحال ساخت است. ما هم باید خود را با نسل جدید شناورها به روز کنیم تا بتوانیم در آینده با بنادر دنیا رقابت کنیم.
اکنون از این درآمد محروم هستیم. ۱۴ تا ۱۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور داریم اما سهم ریل از حمل کالا در کشور ۱۰ درصد است که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. باید تغییر جدی همزمان با رشد بخش دریایی در بخس ریلی رخ دهد تا به سهم مشخصی از اقتصاد در بخش دریایی برسیم».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала