گزارش و تحلیل

یه وقت هایی نه شیر بودن فایده ای دارد نه روباه بودن

© AFP 2023 / JOE KLAMARیه وقت هایی نه شیر بودن فایده ای دارد نه روباه بودن
یه وقت هایی نه شیر بودن فایده ای دارد نه روباه بودن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
اشتراک
یه وقت هایی نه شیر بودن فایده ای دارد نه روباه بودن
گویند روزی یک شیر و یک روباه و یک الاغ تصمیم گرفتند موسسه ای را در کشوری تاسیس کنند که جواز به سختی صادر می شد و شرایط مافیایی زیادی بر ساختار آن کشور حاکم بود.
شیر گفت من می روم فوری جواز را می گیرم، من در جنگل سلطان هستم و همین که آنها مرا ببینند از من حساب می برند و جواز را صادر خواهند کرد.
چند روزی طول کشید ولی شیر پس از چندین بار رفت و برگشت آمد و اعتراف کرد نمی تواند جواز را بگیرد.
روباه خندید و گفت اشتباه تو در این است که فکر می کنی همه چیز با زور حل می شود، من سر زبان دار هستم می روم سریع مشکل را حل می کنم، رفت و او هم چند روزی معطل شد و بعد آمد وگفت او هم نتوانسته جواز بگیرد.
شیر و روباه که مایوس شده بودند به فکر افتادند که بروند و به فکر کار دیگری باشند چون آنگونه که بویش می آید نمی شود جواز گرفت.
الاغ گفت بگذاریم من هم یک بار بروم شانسم را امتحان کنم.
شیر و روباه پوزخند زدند و گفتند ما که نتوانستیم تو می توانی؟
الاغ رفت و سریع با جواز برگشت.
شیر و روباه تعجب کرده بودند که چطور توانسته بود جواز را بگیرد.
الاغ با خنده گفت آخر شما که چند بار رفتید آنجا چطور متوجه نشدید اکثر کارکنان آن اداره فک و فامیل من بودند.
جریان روزگار جهان ما هست.
طرف غربی، خواهان گرفتن امتیاز بیشتر از ایران در قبال ندادن هیچ است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
گزارش و تحلیل
طرف غربی، خواهان گرفتن امتیاز بیشتر از ایران در قبال ندادن هیچ است
شاید برخی ندانند اما نماد دمکرات ها در آمریکا الاغ است و امروزه آنها در جهان حاکم هستند.
برخی در ایران تصور می کنند اگر با قلدری با آمریکا و اروپا مقابله کنند می توانند مشکل را حل کنند و برخی دیگر فکر می کنند اگر با زبان خوش و مذاکره و گفتگو مساله بحث کنند می توانند به نتیجه برسند.
در حالی که ایران توافق هسته ای را اجرا کرده و آمریکا توافق را اجرا نکرده و از آن خارج شده، وتا لحظه نگارش این مقاله هنوز ایران در برجام است و آمریکا خارج آن وحتی کاهش تعهدات ایران هم بر طبق همان برجام می باشد امروزه می بینیم در برخی رسانه ها به گونه ای اخبار و گزارش ها منتشر می شود که این ایران است که مقصر به هم خوردن برجام می باشد و آمریکا هیچ تقصیری ندارد.
همه اینها به کنار، وقتی می بینیم که رهبران کشورهای اروپایی امضا کننده برجام به جای اینکه آمریکا را تحت فشار قرار دهند که پایبند تعهدات و توافقات بین المللی باشد و تعهد بدهد که کاری را که قبلا کرده تکرار نمی کند، می آیند و بیانیه صادر می کنند و از ایران می خواهند به گفتگوهای وین برگردد و برجام را اجرا کند، می بینیم که امروزه متحدین آمریکایی ها فک و فامیل های همان نماد حزب دمکرات هستند.
برگشت به گفتگو هایی که هنوز معلوم نیست قرار است چه نتیجه ای داشته باشد.
اجرای برجام بدون مقابل و در حالی که طرف مقابل آن را اجرا نمی کند.
اگر بحث اجرای برجام است، مساله بسیار ساده می باشد و پیچیدگی زیادی ندارد، آمریکا باید به تعهدات بین المللی خود در برجام عمل کند و تحریم ها را از بالا سر ایران بردارد و ایران هم برجام را اجرا کند.
وقتی که آمریکاها حاضر نیستند تعهد بدهد که پایبند تعهدات خود باشد چه توقعی از ایران است که به تعهدات خود پایبند باشد؟
مگر اینکه دیگر امضا کنندگان برجام حاضر باشند تعهداتی را تقبل کنند که بی تعهدی های امریکا را پوشش دهد و ایران برجام را با پنج کشور باقیمانده در برجام اجرا کند و آمریکا را نادیده بگیرد.
اما نکته اصلی در ماجرا این است که ظاهرا مشکل آمریکا و اروپا در این نیست که ایران برجام را اجرا می کند یا نه، مشکل آنها حتی در این نیست که ایران موشک بالستیک تولید می کند یا نه، مشکل آنها در این نیست که ایران در منطقه نفوذ دارد یا نه، مشکل آنها حتی با ایران این نیست که ایران بمب اتمی تولید کند یا نه، مشکل آنها با ایران این است که خواهان آن هستند که ایران مانند بسیاری از متحدان آمریکا جزو فک و فامیل های آنها شود و نه شیر باشد و نه روباه، و مشکل ایرانی ها هم در این است که ذاتشان و فرهنگشان جوری نیست که بتوانند مثل فک و فامیل های متحدین آمریکا باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала