نماینده ایران از بی‌اعتنایی آمریکا به احکام و قرارهای دادگاه لاهه ابراز تاسف کرد

© Sputnikنماینده ایران از بی‌اعتنایی آمریکا به احکام و قرارهای دادگاه لاهه ابراز تاسف کرد
نماینده ایران از بی‌اعتنایی آمریکا به احکام و قرارهای دادگاه لاهه ابراز تاسف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
اشتراک
مجید تخت روانچی با تأکید بر نقش اساسی دیوان بین المللی دادگستری در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، عدم تبعیت آمریکا از احکام و قرارهای دیوان را تأسف‌برانگیز خواند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مجید تخت روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بی‌اعتنایی مکرر آمریکا به احکام و قرارهای صادر شده از سوی دادگاه لاهه را تأسف‌برانگیز خواند و از این رویه انتقاد کرد.
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز پنج شنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سخنانی در خصوص دیوان بین المللی دادگستری گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش دیوان بین المللی دادگستری در جلوگیری از خشونت ها و کاهش بحران ها از طریق حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات را مهم می شناسد و معتقد است که دیوان با حفاظت از نظم بین المللی و مقابله با اقدامات یکجانبه حکومت قانون را تقویت می کند.
وی  با اشاره به دو دعوی در حال رسیدگی ایران در دیوان بین المللی دادگستری به تشریح این پرونده ها پرداخت و افزود: با توجه به تصویب تعداد قابل ملاحظه ای از قوانین و دستورهای اجرایی در ایالات متحده آمریکا که آشکارا برخلاف حقوق بین الملل هستند، مصونیت دولت ایران نزد محاکم آمریکا نادیده گرفته شده است. این اقدام منجر به اقامه دعاوی متعدد علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات و موسسات ایرانی در محاکم آمریکا شده است. در نتیجه این دعاوی اموال ایرانیان از جمله اموال بانک مرکزی ایران مسدود شده است. متعاقب همین احکام اموال بانک مرکزی برای اجرای این احکام مصادره شده است.
تخت روانچی گفت: ما معتقدیم که چنین مسدود سازی و مصادره ای برخلاف معاهده مودت 1955 میان دو کشور است. دیوان بین المللی دادگستری در 13 فوریه 2019 طی حکمی صلاحیت خود برای رسیدگی به این اقدامات در پرونده «برخی اموال ایران» تأیید کرد و این پرونده در حال رسیدگی در دیوان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала