گزارش و تحلیل

آلیاژ آلومینیومی برتر از نمونه های مشابه جهانی در روسیه ساخته شد

© Sputnik / MiSiS / آلیاژ آلومینیومیآلیاژ آلومینیومی منحصر به فردی در روسیه ساخته شد
آلیاژ آلومینیومی منحصر به فردی در روسیه ساخته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2021
اشتراک
یک آلیاژ آلومینیوم ارزان قیمت که می تواند دمای ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد بیشتر از نمونه های مشابه خود تحمل کند توسط متخصصین دانشگاه ملی تحقیقاتی فناوری MISIS به همراه سایر دانشمندان روسی ساخته شده است.
به گفته محققین، این ماده به طور قابل توجهی وزن و انتشار کربن ناشی از حمل و نقل ریلی جدید، هوانوردی و سایر تجهیزات را کاهش می دهد. نتایج تحقیقات در مجله Journal of Alloys and Compounds منتشر شده است.
آلومینیوم و اکثر آلیاژهای مبتنی بر آن تقریبا در هر محیطی یعنی در جو، آب دریا و آب شیرین، بسیاری از محلول های شیمیایی و اکثر مواد غذایی، در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارد. با توجه به این موضوع و همچنین وزن کم، هدایت حرارتی و الکتریکی خوب، آلومینیوم به طور گسترده در ساخت هواپیما، خودروسازی، اکترونیک و سایر زمینه ها کاربرد دارد.
دانشمندان خاطرنشان کردند که سیم آلیاژ آلومینیومی می تواند به طور موثر جایگزین هادی های گران قیمت و سنگین بر پایه مس باشد که امروزه استفاده می شوند. استفاده از آن در هواپیما، حمل و نقل ریلی پرسرعت و سایر تجهیزات به طور قابل توجهی ویژگی های وزن و اندازه آنها را کاهش می دهد و در نتیجه باعث صرفه جویی خوب در سوخت و کاهش انتشارات مضر در جو می شود. با این حال دانشگاه ملی تحقیقاتی فناوری MISIS اطلاع داد که امروزه روش های بدست آوردن چنین آلیاژهایی و پایه عناصر از آنها بسیار گران و پرزحمت است.
Образцы из сплава Mg-Si-Zn-Ca для испытаний переданные компании LG (копирайт МИСиС) - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2021
گزارش و تحلیل
آلیاژ جدید ساخت روسیه سیستم های خنک کننده را یک سوم سبک تر می کند
متخصصان دانشگاه ساختار آلیاژ جدیدی را بر پایه آلومینیوم و همچنین فناوری تولید سیم از آنها را پیشنهاد کردند. به گفته سازندگان این ماده در هزینه نسبتا کم، سهولت ساخت و برخی خواص فیزیکی منحصر به فرد با نمونه های مشابه تمایز دارد.
 تورگوم آکوبیان محقق ارشد بخش تولید فلزات با فشار دانشگاه ملی تحقیقاتی فناوری MISIS شرح داد:  ماده ما دارای ساختار حرارتی پایدار بوده و می تواند تا دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند. هر آلیاژ شناخته شده در دمای ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد نرم شدن قابل توجهی را تجربه می کند. آلیاژ ما حاوی مس، منگنز و زیرکونیوم است که ترکیبی منحصر به فرد  را برای هدایت الکتریکی، استحکام و مقاومت در برابر حرارت به وجود می آورد.
ویژگی کلیدی آلیاژ جدید به گفته ی محققین این است که حدود ۱۰ درصد از حجم مواد از نانو ذرات ویژه حاوی زیرکونیوم و منگنز تشکیل شده است که به طور مساوی در ماتریس آلومینیومی توزیع شده اند.
این آلیاژ با استفاده از یک کریستالیزور الکترومغناطیسی مطابق با فناوری ElmaCast که در مرکز تحقیقات علمی برای هیدرودینامیک مغناطیسی ( کراسنویارسک) توسعه یافته، ساخته شده است. عملیات حرارتی تغییر شکل بعدی و مطالعات تحلیلی با مشارکت متخصصان مرکز تحقیقات ملی «موسسه کورچاتوف» انجام شده است.
در آينده تیم تحقیقاتی قصد دارد به کار روی بهینه سازی ترکیب شیمیایی ماده جدید و روش های پردازش آن ادامه دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала