کاهش آمار طلاق توافقی در ایران

© Fotolia / Andrey Popovطلاق زوجین
طلاق زوجین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
منبع: میزان سازش بین زوجین متقاضی طلاق توافقی افزایش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، آمار طلاق توافقی در سال ۱۴۰۰ کاهش و میزان سازش بین زوجین متقاضی این نوع طلاق پس از مراجعه به سامانه تصمیم افزایش نشان داده است.
فاطمه رضوان مدنی، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ایران در این خصوص توضیح داده گفت: «از ابتدای راه‌اندازی سامانه تصمیم یعنی از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۴۳۷ هزار و ۹۵۴ پرونده درخواست طلاق توافقی در این سامانه پذیرش‌شده  که از این تعداد ۱۱۳ هزار و ۱۷۴ پرونده مربوط به سال ۱۴۰۰ است و تا تاریخ ششم آبان است.
امسال میزان سازش ۱۵ درصد اعلام‌شده که شامل سازش ۱۰ هزار و ۴۵۶ زوج متقاضی طلاق توافقی از ۶۸ هزار و ۹۵۳ پرونده‌ای است که روند مشاوره آن‌ها به پایان رسیده است، این آمار نسبت به سال قبل افزایش یک‌درصدی را تجربه کرده است.
احضار رهبر کره‌شمالی به دادگاه به دنبال شکایت هموطنانش - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2021
احضار رهبر کره‌شمالی به دادگاه به دنبال شکایت هموطنانش
تا قبل از سال ۱۳۷۰ زوجین برای انجام طلاق توافقی مستقیماً به دفاتر طلاق می‌رفتند و طلاق خود را ثبت می‌کردند، اما قانون‌گذار قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن زوجین قبل از طلاق توافقی باید گواهی عدم سازش می‌گرفتند تا سرعت مراجعه آن‌ها بابت طلاق کاهش پیدا کند.
البته این راهکار قانونی موجب حل مسئله نشد، دادگاه‌ها در این خصوص درگیر شدند، ممکن بود زوج‌ها تحت تأثیر فشارهای روحی و روانی ناشی از مراجعه به دادگاه امید کمی هم که برای منصرف شدن از تصمیمشان وجود داشت از بین برود. این مشکل در سال ۹۲ با راه‌اندازی سامانه تصمیم برطرف شد».
زوج‌هایی که درخواست طلاق توافقی دارند وارد سایتی به نام «زمان» می‌شوند. برگه‌های مربوطه را پر می‌کنند. لیست مراکز مشاوره نمایش داده می‌شود. زوج‌ها بر اساس نزدیکی به محل سکونت یکی از مراکز را انتخاب می‌کنند. به آن‌ها نوبت داده می‌شود و در زمان مقرر به مرکز مراجعه می‌کنند.
مرکز ارزیابی وجوه مختلف مسئله را بر اساس اظهارات زوجین در یک جلسه بررسی می‌کند اگر قرار باشد مداخلات تخصصی انجام شود، ارجاع داده می‌شوند به مراکز تخصصی‌تر. هر فرد ۴ جلسه مداخلاتی را پیش رو دارد و از زمان پذیرش تا زمان حصول نتیجه حدود ۴۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد و زوج‌ها در این فرصت می‌توانند به تصمیم نهایی برسند. بعضی زوج‌ها ممکن است بیست جلسه هم مشاوره بگیرند».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала