چرا در ایران تعرفه تلفن ثابت برای مشترکان تغییر می‌کند؟

© Fotolia / Cocci65تلفن
تلفن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
مخابرات ایران به دنبال تایید مدل تعرفه‌گذاری شورای رقابت در وزارت ارتباطات است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، مخابرات ایران درخواست افزایش تعرفه تلفن ثابت را به شورای رقابت برده و شورا فرمولی را برای تعرفه‌گذاری تایید کرده است. وزارت ارتباطات در حال بررسی این فرمول است و اگر این فرمول را بپذیرد به زودی تغییراتی در فیش تلفن ثابت مشترکان ایجاد خواهد شد.
مسوولان شرکت مخابرات ایران بارها گفته‌اند: «مدل تعرفه گذاری تلفن ثابت متعلق به 12 سال پیش است. تعرفه های تلفن ثابت از سال 1384 تغییر نکرده است».تقریبا از آن زمان توسعه در این شرکت متوقف شد و سهامداران آن همواره عدم تناسب تعرفه ها و هزینه های این شرکت را علت عدم توسعه و نبود سرمایه لازم برای توسعه در این شرکت عنوان می کردند.
صرف نظر از صحت و سقم اظهارات سهامداران و مدیران شرکت مخابرات درباره علت و ریشه مشکلات شرکت، وضع نابسمان مالی در شرکت مخابرات ایران عیان است. این شرکت با اوضاع بد مالی به سختی در سال های اخیر خود را اداره کرده و به نظر می رسد اینجا دیگر آخر کار است. خطر ورشکستگی مخابرات در بخش تلفن ثابت، تایید شد.
افزایش تعرفه های پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2021
افزایش تعرفه های پزشکی ایران در سال ۱۴۰۰
درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در  دیدار با عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به عملکرد برخی زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «موضوعی که بررسی‌های کارشناسی سازمان بازرسی مؤید آن است، بحران مالی و خطر ورشکستگی شرکت مخابرات در خصوص تلفن ثابت است. باید شرایط  مناسبی برای توسعه تلفن ثابت فراهم شود. زیرا هنوز بخش زیادی از مردم تلفن ثابت را بر تلفن همراه ترجیح می‌دهند».
مجید سلطانی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران درباره جزئیات تعرفه گذاری جدید مربوط به تلفن ثابت، گفت: «به هیچ وجه به دنبال افزایش تعرفه نیستیم و فقط بحث حداقل هزینه نگهداری برای هر خط تلفن مطرح است.
شورای رقابت پذیرفته است که درآمد‌های ما کفاف هزینه را نمی‌دهد. همه اسناد و مدارکمان را به شورای رقابت تقدیم کردیم و شورای رقابت هم استدلال‌های ما را پذیرفت و قرار شد این فرمول به تایید کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد تا ما بتوانیم به قول‌هایی که در خصوص افزایش کیفیت توسعه به مردم داده ایم عمل کنیم.
هر خط تلفنی که اکنون در سراسر کشور کار می‌کند چه مشترک مورد نظر کار کند و چه کار نکند برای مخابرات هزینه دارد، چون ما نمی‌توانیم دستگاه‌ها را خاموش کنیم و دائم باید نگهداری انجام شود بنابراین بحث نگهداری در موضوع زیرساخت و شبکه اصلی مخابرات باید انجام شود و بسیار هزینه بر است و این ارتباطی به کارکرد مشترک ندارد و شبکه عظیم چهارلایه مخابرات باید شبانه روزی کار کند.
ما بر همین اساس به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جدولی را پیشنهاد کردیم که بر اساس آن مناطق کشور بر اساس اقلیم و جغرافیای کشور متفاوت باشد و اگر این جدول به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات هم برسد ما بر اساس آن می‌توانیم حداقل هزینه نگهداری را لحاظ کنیم.
لاستیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
افزایش قیمت لاستیک خودرو در ایران
در خط تلفن ثابت این که مشترک چقدر کار می‌کند هزینه‌های خود را دارد، اما در بخش مکالمه پیشنهاد ما این است که هر جایی و با هر عددی که مصوب شد مشترکان تا آن حد از دادن تعرفه و هزینه مکالمه معاف باشند و سعی ما این است که تا آن عدد، شارژ هزینه مکالمه بر اساس پالس یا دقیقه نداشته باشیم».
مدل تعرفه گذاری شورای رقابت براساس دقیقه و مبلغ پایه ۴۵ ریال به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخلی شهری است. این فرمول کف تعرفه را تعیین می کند. براساس این فرمول، حداقل دقیقه ای که مخابرات برای مشترکان منظور خواهد کرد، ۳۵۰۰ دقیقه در شهرهای بزرگ، ۲۵۰۰ دقیقه در سایر شهرها و ۱۵۰۰ دقیقه در روستاها است. یعنی مشترک از تلفن استفاده کند یا نکند مخابرات ۳۵۰۰ دقیقه را برای او منظور می کند.
به عبارت دیگر اگر مشترک کمتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از  خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید همان ۳۵۰۰ دقیقه را بپردازد و اگر مشترک بیشتر از ۳۵۰۰ دقیقه در ماه از خط تلفن ثابت خود استفاده کند باید هزینه عدد بالاتر را بپردازد. رقم این افزایش از حاصل ضرب میزان دقائق مکالمه در قیمت هر دقیقه مکالمه (۴۵ ریال) به دست می آید. این مصوبه هنوز در کمیسیون تخصصی است و وارد کمیسیون اصلی نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала