گزارش و تحلیل

چرا ایران از پتانسیل مهاجران بهره نمی برد؟

© AFP 2023 / Sakis Mitrolidisچرا ایران از پتانسیل مهاجران بهره نمی برد؟
چرا ایران از پتانسیل مهاجران بهره نمی برد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
امروزه یکی از معضلاتی که بسیاری از کشورهای جهان با آن مواجه می باشند کمبود نیروی کار حرفه ای می باشد و عموما کشورهایی که درحال پیشرفت می باشند سعی می کنند این کمبود را با استفاده از پتانسیل مهاجران و یا پناهندگان پوشش دهند.
بحثی که در اتحادیه اروپا موجبات چالش بسیار زیادی شد اما در نهایت خانم مرکل با پذیرش چیزی حدود یک ملیون مهاجر و یا پناهنده در سال ثابت کرد که با مدیریت صحیح می تواند از این پتانسیل نهایت بهره با ببرد.
امروزه ما در ایران ملیون ها پناهدنده و مهاجر افغان تبار داریم که سالها است در ایران زندگی می کنند و برخی حتی در ایران به دنیا آمده اند و یا حتی مادرانشان ایرانی می باشند و بسیاری از مشاغل در ایران بدون این مهاجران اصلا نمی چرخد.
بر عکس مهاجرانی که به کشورهای اروپایی یا کانادا یا آمریکا و یا استرالیا مهاجرت می کنند، مهاجران افغان جزو اقوام اصیل ایرانی می باشند و اگر استعمار انگلیس نبود امروزه جزو شهروندان ایرانی بودند.
همین ماجرا نسبت به تعداد زیادی از شهروندان بسیاری از کشورهای همجوار صدق می کند.
زیباترین دختر مهاجر در مسکو انتخاب شد + ویدئو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
زیباترین دختر مهاجر در مسکو انتخاب شد + عکس، ویدئو
قوانین و مقرراتی که امروزه در ایران وجود دارد شرایطی را ایجاد کرده که رابطه اقوام ایرانی با هم قطع شود و به نظر می رسد وقت آن رسیده که به فکر تجدید نظر در این قوانین و مقررات باشیم.
اگر اعطای شهروندی به افرادی که تمایل دارند شهروند کشوری باشند اشکال ساز بود قطعا بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان امروزه قوانینی برای اعطای تابعیت به مهاجران نداشتند و مهاجر پذیر نبودند.
این کشورها سالها است نخبگان کشورهای مختلف را جذب می کنند اما ما هیچ وقت تلاش نمی کنیم نخبگان را جذب کنیم، حتی زمینه زندگی و اقامت و پیشرفت آنها را در ایران فراهم نمی کنیم.
چرا نباید در کشورمان قوانین و مقرراتی داشته باشیم که اجازه دهد مثلا شهروندان کشورهایی که جزو اقوام ایرانی هستند بتوانند شهروندی ایران را دریافت کنند یا اینکه مثلا افرادی که جزو نخبگان دیگر کشورها به حساب می آیند و دوست دارند تابعیت ایرانی داشته باشند بتوانند تابعیت ایرانی دریافت کنند؟
توجه داشته باشید که در بسیاری از کشورها تعریف نخبگان فقط افراد تحصیل کرده و یا ثروتمند نیست، نیروی کار ماهر هم جزو نخبگان به حساب می آیند.
به عنوان مثال در کشورهایی مانند کانادا و یا استرالیا اولویت جذب مهاجر با افرادی که حرفه خاصی بلد هستند است.
خوب ما هم می توانیم مهاجرانی را که دارای توانمندی های ویژه هستند مثلا اقامت دائم اعطا کنیم و بعد از مدتی به آنها حتی تابعیت هم بدهیم و به فرزندان و خانواده آنها اجازه دهیم در ایران با شرایطی مساوی با دیگر شهروندان ایرانی زندگی کنند و از امکاناتی همچون تحصیل و درمان و ... برخوردار شوند.
قطعا این نوع برخود موجب آن هم می شود که اینها و خانواده هایشان سفیران دوستی ما در کشورهای دیگر شوند و بسیاری از سوء تفاهمات بین المللی حل و فصل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала