رایزنی برای تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

© Fotolia / Hellen Sergeyevaرایزنی برای تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
رایزنی برای تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
نشست نمایندگان ایران، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو برای تبدیل موافقت‌ نامه تجارت ترجیحی فعلی به موافقت‌ نامه تجارت آزاد بین دوطرف از امروز در ارمنستان آغاز شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، میرهادی سیدی مشاور امور بین‌ الملل و توافق‌ نامه‌ های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، اظهار کرد: از صبح امروز مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تبدیل موافقت‌ نامه تجارت ترجیحی فعلی به موافقت‌ نامه تجارت آزاد در ایروان ارمنستان آغاز شده است.
هدف گذاری 40 میلیارد دلاری ایران برای بازار اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2021
هدف گذاری 40 میلیارد دلاری ایران برای بازار اوراسیا
وی افزود: در این چارچوب نمایندگان کشورمان به سرپرستی سازمان توسعه تجارت و با حضور نمایندگان معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی ایران، سفارت ایران در ارمنستان در این نشست حضور دارند و از طرف اوراسیایی هم نمایندگان پنج کشور عضو آن اتحادیه شامل روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در این جلسه مشارکت دارند.
سیدی با بیان اینکه رویکرد اصلی طرفین مبنی بر تصمیم‌ گیری در مورد متن موافقت‌ نامه به صورت سریع است، گفت: بنا بر برنامه مقرر است طی این دو روزه، موارد با نماینده مربوط به متن موافقت‌ نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بررسی و مذاکره قرار گیرد.
مشاور امور بین‌ الملل و توافق‌ نامه‌ های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: پیش از این نشست، هفت نشست ویدئو کنفرانسی مذاکرات با هدایت سازمان توسعه تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا صورت گرفته و بحث‌ های اولیه درباره اصلاحات موارد تکمیلی موافقت‌ نامه انجام گرفته است.
سیدی اضافه کرد: در نشست ایروان انتظار می‌رود در مورد بسیاری از مواردی که هنوز مورد توافق قرار نگرفته، توافق حاصل شود و نشست بعدی مذاکرات ۳۵ روز بعد یعنی ششم دسامبر سال ۲۰۲۱ در تهران با حضور هیأت مذاکراتی اتحادیه اوراسیا برگزار شود. پیش بینی می‌ شود مذاکرات مربوط به متن موافقت‌ نامه تا آن زمان به پایان رسیده و نهایی شود.
وی گفت: در عین حال بحث روی فهرست اقلام تحت پوشش موافقت‌ نامه در نشست تهران که ششم دسامبر برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود چند دور مذاکرات هم برای نهایی کردن فهرست اقلام تحت پوشش موافقت‌ نامه صورت بگیرد.
مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: طبق هماهنگی‌ های انجام شده قرار بر این است که ۸۰ درصد کالاهای تحت پوشش کاهش تعرفه در موافقت‌ نامه آزاد قرار گیرد و به تدریج نرخ تعرفه آنها به صفر برسد. این تصمیم و این توافق می‌تواند زمینه و بستر مناسب برای افزایش تجارت فی مابین ایران و اتحادیه اوراسیا را فراهم کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала