گزارش و تحلیل

ایران از سازمان ملل در حل بحران یمن حمایت میکند

© AP Photo / Hani Mohammedایران از سازمان ملل در حل بحران یمن حمایت میکند
ایران از سازمان ملل در حل بحران یمن حمایت میکند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
کشور یمن از سال ۲۰۱۱ تاکنون در پی آغاز موج بهار عربی یا بیداری اسلامی شاهد اعتراضات و ناآرامی های گسترده بود، اما از سال ۲۰۱۵ این کشور درگیر جنگ تمام عیاری داخلی با دخالت عربستان سعودی و متحدانش شد.
پس از شش سال جنگ و خونریزی در یمن هنوز به طور قطعی آمار کشته شدگان جنگ مشخص نیست اما تخمین زده می‌شود این آمار بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر باشد.
اما نکته قابل تامل در بحران یمن جان باختن بیش از ۸۵ هزار کودک زیر ۵ سال بر اثر گرسنگی یا بیماری است که ابعاد بشری این بحران را قابل توجه کرده.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران امروز هانس گروندبرگ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن که به تهران سفر کرده است با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقات و پیرامون مسائل و ابعاد مختلف بحران یمن و آخرین تحولات به بحث و گفتگو پرداخت.
در این دیدار، مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اینکه تصمیم گیرنده نهایی در مورد سرنوشت یمن، مردم این کشور  هستند، رفع محاصره ظالمانه را مقدمه حل و فصل سیاسی بحران یمن عنوان کرد.
وی همچنین با ارزبابی نقش سازمان ملل در بحران یمن ، بی اعتمادی ایجاد شده را حلقه مفقوده پیشرفت مذاکرات دانست و تاکید کرد بازسازی اعتماد باید با اقدامات عملی به ویژه در زمینه امور بشردوستانه همراه باشد .
خاجی حمایت جمهوری اسلامی ایران را از هرگونه تلاش عادلانه سازمان ملل در حل بحران یمن اعلام نمود.
 عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
گزارش و تحلیل
دمکراسی آمریکایی یعنی حمایت از آنهایی که کوچکترین انتقاد را بر نمی تابند؟
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز با تائید اینکه مردم یمن تصمیم گیرندگان نهایی خواهند بود، نقش کشورهای منطقه را برای حمایت از فرایند صلح بسیار مهم ارزیابی کرد و در این زمینه حمایت جمهوری اسلامی ایران  را مهم دانست.
وی همچنین تاکید کرد:
اکنون در مرحله ارزیابی نقطه نظرات مختلف است و درصدد است نگرانی گروههای مختلف یمن را در برنامه های آتی خود در نظر بگیرد و در عین حال اولویت های کوتاه مدت خود را در چارچوب اهداف بلندمدت به پیش ببرد.
پیشتر همچنین پنجمین دور گفتگو های سیاسی جمهوری اسلامی ایران و اتریش به ریاست دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پیتر لاونسکی دبیر کل وزارت امور خارجه اتریش در تهران برگزار شد که در آن دکتر باقری، ضمن مرور آخرین تحولات در یمن، تلاش های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به کاهش مشکلات را قابل توجه دانست و تاکید کرد:
مردم یمن سالها است که تحت شدیدترین حملات نظامی قرار دارند و از بعد انسانی انتظار می رود برای توقف فجایع در حال انجام، کشورهایی اروپایی اقدام جدی کنند.
لاونسکی نیز قول تلاش کشور های اروپایی با ارائه کمک های بشردوستانه را داد تا بتوان از آلام مردم یمن کاست.
در دور قبلی مذاکرات میان علي اصغر خاجی، مشاور ارشد وزير امور خارجه با هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن ، درخصوص حل و فصل بحران يمن که به صورت تلفنی انجام شد طرفين آخرين تحولات مربوط به رفع محاصره و روند صلح در يمن را مورد بررسی قرار دادند و مشاور ارشد وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر تداوم نقش سازنده ایران به منظور دستیابی به صلح عادلانه از طریق راه حل سیاسی تاکید کرد.
فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن نیز ضمن اشاره به سابقه تلاش های سازنده جمهوري اسلامي ايران در جهت حل بحران یمن، خواستار تداوم این همکاری ها شد و مساعی اخیر خود در راستای پیشبرد صلح یمن در چارچوب سازمان ملل را تشریح کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала