آیا واکسن کووپارس مجوز «اثربخشی» دریافت خواهد کرد؟

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / M.Hasan Zarifmanesh / واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا
واکسن ایرانی کوو پارس علیه کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
کارشناس: تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر دوز اول و ۸ هزار نفر دوز دوم واکسن کووپارس را در فاز ۳ مطالعه بالینی دریافت کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی، سخنگوی موسسه تحقیقات واکسن‌ و سرم سازی رازی اظهار داشت تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر دوز اول و ۸ هزار نفر دوز دوم واکسن کووپارس را در فاز ۳ مطالعه بالینی دریافت کرده‌اند.
وی در ادامه افزود: «امیدواریم تا پایان آبان ماه گزارش اثربخشی واکسن کووپارس از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و بتوانیم وارد مرحله تزریق عمومی شویم. ۵۰ درصد داوطلبان این واکسن را دریافت و مابقی در حال تزریق هستند.
 گزارش بی خطری این واکسن در فاز سوم به سازمان غذا و دارو طی دو هفته گذشته ارسال شده است که روز گذشته مجوز آن نیز دریافت شد. این مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه واکسن کووپارس است. گزارش اثربخشی این واکسن نیز در حال بررسی است که تا ۱۵ آبان ماه به سازمان غذا و دارو ارسال خواهیم کرد. تاکنون عوارض جدی در داوطلبان نداشته‌ایم. همچنین مشکل خروج داوطلبان از مطالعه و یا ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن نداشتیم و تعداد معدودی مبتلا شدند.
چین گزارش های آمریکا درباره منشا کرونا را نادرست خواند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2021
چین گزارش های آمریکا درباره منشا کرونا را نادرست خواند
تمام مراحل مطالعات و تزریق واکسن، اخذ مجوزها به خوبی پیش می‌رود، اما در انعقاد قرارداد برای تولید انبوه با مشکلاتی مواجه شده‌ایم. با وجود اینکه خردادماه امسال، بر اساس موافقت دولت، مجلس و شخص دکتر نمکی به عنوان وزیر وقت بهداشت، دستور پیش خرید واکسن رازی کووپارس بعد از شروع فاز سوم داده شده بوده اما اکنون این دستور تبدیل به قرارداد نمی‌شود.
موضوع تولید انبوه و انعقاد قرارداد پیش خرید تا ۵ میلیون دوز واکسن‌های داخلی بعد از فاز سوم، در کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی مطرح و تایید شده بود، اما اکنون این موضوع با مشکل مواجه شده و علی رغم دستور کتبی و صحبت‌ها قرارداد پیش خرید امضا نمی‌شود.
تاکنون کووپارس رازی ۵ میلیون دوز تولید شده و بنا داریم تا پایان امسال نیز ۲۰ میلیون دوز تولید کنیم اما این میزان تولید منوط به انعقاد قرارداد وزارت بهداشت با موسسه رازی است.
اگر این قرارداد و پیش خرید انجام نشود امکان تولید انبوه به راحتی وجود ندارد که در این صورت یا امکان تولید کمتر یا تاخیر در میزانی که قول داده‌ایم به وجود می‌آید. هچنین اگر طبق وعده‌هایی که داده‌اند پیش خرید کنند می‌توانیم واکسن را به اندازه کافی وارد چرخه واکسیناسیون کنیم».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала