آیا سربازی در ایران حذف خواهد شد؟

© Sputnik / Vitaliy Nevar /  مراجعه به بانک تصاویر سرباز ایرانی
سرباز ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
رحیمی پور: سربازی حرفه‌ای وجود ندارد، بلکه آن چیزی که گفته می‌شود ارتش حرفه‌ای است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس نیوز»، دریاداردوم غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در مورد طرح جریمه مشمولان غایب، تغییر در مدت دوره آموزشی سربازی، بکارگیری سرباز حرفه ای و آخرین وضعیت سربازی مشمولان متاهل از جمله توضیح داد.
وی در این خصوص گفت:« سربازی حرفه‌ای وجود ندارد؛ بلکه آن چیزی که گفته می‌شود ارتش حرفه‌ای است که در دنیا در بخشی کلان وجود دارد و قابل انعکاس است؛ ستادکل نیز در این زمینه می‌گوید سربازی حذف نخواهد شد فقط کیفیت بهتر می‌شود چرا که تولید امنیت نیاز به نیروی انسانی، زحمت و انرژی دارد؛ تولید امنیت هزینه دارد اعم از نیروی انسانی و تجهیزات.
طرح جریمه مشمولان غایب در دستور کار مجلس است و بسیاری از نمایندگان مجلس و از طرفی خود ستادکل نیز با این مسأله مخالف است چرا که این موضوع،‌ مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط تعداد مشمولان غایب را زیاد می کند.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.09.2021
وعده رئیسی برای بهبود وضعیت خدمت رسانی به ایرانیان مقیم آمریکا
 باید گفت اجرای این طرح عادلانه نیست و با توجه به اینکه باید طرح‌ها عادلانه باشد این طرح طرفدار چندانی ندارد؛‌ مگر می‌شود کسی که پول دارد سربازی نرود و این طرح مصداق این است و به همین دلایل بسیاری از نمایندگان مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.
از طرف دیگر نیز در سال‌های اجرای این طرح آثار نامناسبی از آن را شاهد بودیم چرا باید دوباره آن را تکرار کنیم به جایش نمایندگان پیگیر حق و حقوق سربازان باشند که حقوق بیشتر و فوق‌العاده کافی به آنها بپردازند. بحث حقوق، نگهداشت، فوق‌العاده کامل و مطالبی از این قبیل از جمله مطالباتی است که ستاد کل از مجلس و دولت در سال 1401 خواهد داشت تا وضعیت سربازی از این هم بهتر شود.
طبق قانون خدمت وظیفه عمومی کماکان از ۱۷ تا ۲۴ ماه است. افرادی که در مناطق مرزی و امنیتی خدمت می کنند ۱۷ ماه، مشمولانی که در محل سکونت خود و یا مناطق خوش آب و هوا دوره سربازی خود را طی می کنند باید ۲۴ ماه خدمت کنند.
سربازان متاهل در هر منطقه ای که خدمت کنند دو ماه از مدت مصوب کمتر به سربازی می رود. اگر سرباز متاهل در محل سکونت خود که منطقه خوش آب و هوایی است خدمت کنند ۲۲ ماه خدمت و اگر محل سکونتش منطقه محروم و مرزی باشد ۱۵ ماه خدمت می کنند. در راستای کمک به سربازان متاهل کماکان ستاد کل نیروهای مسلح پیگیر انجام خدمت سربازی در محل سکونت آنها و اعطای دو ماه کسر از خدمت است همچنین به ازای هر فرزند سه ماه از خدمت سربازی افراد متاهل کاسته می‌شود.
از سوی دیگر حقوق سربازان متاهل بیشتر از کارکنان وظیفه مجرد پیش بینی شده و حقوق این دسته از کارکنان وظیفه ۱۰۰ درصد معادل قانون خدمت وظیفه عمومی است که علاوه  بر آن، حق تاهل نیز به آنها پرداخت می‌شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала