سفر اینسایت ناسا به مریخ؛ تجربه زندگی در مریخ برای همگان!

© Photo / NASA/JPL-Caltech/MSSS سفر اینسایت ناسا به مریخ؛ تجربه زندگی در مریخ برای همگان!
سفر اینسایت ناسا به مریخ؛ تجربه زندگی در مریخ برای همگان! - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2021
اشتراک
بسیاری از ما درباره سفر بدون بازگشت به مریخ شنیده ایم؛ شاید فکر کنید که این سفر مربوط به چندسال دیگر است و فعلا خبری از آن نیست اما اقدامات جدی ناسا برای این سفر از سال 2018 و از طریق فرستان اینسایت به مریخ آغاز شده و تایج زنده آن نیز گزارش می شود.
در این مقاله می توانید گزارشات لحظه ای اینسایت را مطالعه کنید و زندگی در مریخ و شرایط حیاتی آن را تجربه کنید. پس حتما مقاله را تا انتها بخوانید!
اینسایت بخشی از برنامه کشف ناسا است که توسط پرواز های فضایی مارشال آژانس در هانتسویل آلاباما اداره می شود. از مرحله کروز و لندر تا پایان، ساخت و پشتیبانی این فضاپیما و ماموریت مریخ، بر عهده لاکهید مارتین اسپیس در دنور می باشد.
در این ماموریت فضایی، تعدادی از شرکای اروپایی از جمله مرکز ملی فرانسوی فرانسه (CNES) و مرکز هوافضای آلمان (DLR) نیز مشارکت دارند. هم چنین کالج و دانشگاه اکسفورد در انگلستان و JPL, DLR اکادمی علوم لهستان و Astronika در لهستان ابزار HP3را به همراه سهم قابل توجهی از تحقیقات فضایی (CBK) را تهیه کردند.
فضاپیمای اینسایت برای جمع آوری داده از شرایط جوی و زیست محیطی توسط ناسا به مریخ فرستاده شده است.
دوشنبه 26 نوامبر 2018، اینسایت زمین را به مقصد مریخ ترک کرد و در منطقه Elysium Planitia فرود آمد. اینسایت یا استفاده از دوربین مدار بسته زمینه ساز ICC که بر روی لندر نصب شده است، در لحظه ی فرود خود به مریخ این تصویر را ثبت و برای زمینیان ارسال کرده است
نصب این دوربین مدار بسته روی لندر، که قابلیت عکسبرداری فوق حرفه ای دارد و می تواند عکس ها را با کیفیتی باور نکردنی برای محققان ظاهر کند، نیز برای تیم اعزامی و محققان ناسا حائز اهمیت است.
لذا آن ها سعی کردند تا بتوانند تمامی مشخصات فنی و تکنولوژیک دوربین های مدار بسته را به خوبی بررسی و آنالیز کرده و فوق حرفه ای ترین های آن را برای ماموریت فضایی مورد ساتفاده قرار دهند!
فرایند انتقال تصاویر و گزارشات از سیاره سرخ به زمین نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ناسا با استفاده از تحقیقات متعدد و تجهیزات تخصصی خود، اینسایت آماده ی این سفر مهم کرد.
اینسایت 485 کیلو متر مسافت و 7 ماه خومرشیدی را برای رسیدن به مریخ گذراند و با موفقیت به مقصد رسید. ماموریت اینسایت برای تحقیق شرایط حیاتی مریخ، دوساله به اتمام می رسد و در طول این مدت اینسایت باید تحقیقاتی از اعماق مریخ انجام دهد تا نحوه شکل گیری اجرام آسمانی با سطوح سنگی مانند زمین و ماه را آزمایش کند.
سرعت اینسایت در برخورد با مریخ 19800 کیلومتر در ساعت به ناسا گزارش شده و کل دنباله برخورد اینسایت و مسافرانش با سطح زمین، 6.5 دقیقه زمان برده است. اینسایت در همین زمان کوتاه، ده ها عملیات فضایی را به طور خودکار و به صورت بدون نقص و موفقیت آمیز به پایان رساند. دقیقا همانطور که ناسا درباره عملکرد اینسایت پیش بینی کرده بود!
اما چالش های فرود اینسایت به سطح مریخ به اینجا ختم نشده و مرحله عملیات سطحی هنوز به طور کامل انجام نشده است؛ عملیات سطحی اینسایت، پس از تاچ داون آغاز شد!
در این مرحله، مهم ترین وظیفه اینسایت، استقرار دو آرایه خورشیدی ده ضلعی است که تامین قدرت بر عهده ی آن هاست. عملیات سطحی اینسایت، طبق محاسبات باید 16 دقیقه پس از فرود آغاز شده و تا 16 دقیقه پس از آن به پایان برسد.
در عملیات سطحی ، انرژی مورد نیاز اینسایت برای شروع عملیات اصلی و جمع آوری داده های علمی از مریخ تامین می شود؛ لذا درست انجام شدن این عملیات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این انرژی از نوع انرژی خورشیدی است و صفحات خورشیدی فضاپیما باید به طور دقیق در ناحیه مستقر شوند و گزارش موفقیت خود را به فضاپیمای Odyssey ناسا فرستاده و از آن تاییدیه دریافت کنند. پیش بینی ناسا برای دریافت سیگنال های گزارش و تاییدیه، حدود 5 ساعت و نیم پس از فرود اینسایت، براورد شده است.
اینسایت در اولین هفته فرود خود به مریخ، جمع آوری های داده های علمی از مریخ و بررسی آنچه در داخل مریخ رخ می دهد را آغاز می کند. حداقل دو روز پس از تاچ داون و فرود کامل اینسایت بر مریخ، تیم مهندسی به استقرار بازوی روباتیک اینسایت برای عکسبرداری از منطقه می پردازد.
زمانی که اولین تصاویر گرفته شده، ظاهر شوند، تیم مهندسی و علمی به برنامه ریزی برای بررسی محجل استقرار ابزار های علمی می پردازند و ظرف مدت 2 تا 3 ماه، آزمایش های لرزه نگاری داخلی از مریخ آغاز می شود.
تا 24 نوامبر 2020، اینسایت یکسال و 40 روز مریخی را در سیاره سرخ پشت سر می گذارد! فرود اینسایت در منطقه Elysium Planitia مریخ، هشتمین فرود موفقیت آمیز یک وسیله نقلیه در سیاره سرخ برای ناساست!
مایکل واتکینز، مدیر JPL (مدیریت اینسایت برای اداره ماموریت علمی ناسا) در این خصوص می گوید:" هر فرود مریخ دلهره آور است. اما اکنون با ایمن بودن اینسایت در سطح مریخ، می توانیم یک نوع منحصر به فرد از علم را در مریخ انجام دهیم." این شنان می دهد که اینسایت و سطح مریخ سازگاری خوبی با هم دارند.
هم چنین آزمایش MarCO CubeSats در مریخ، دریچه جدیدتری را به فضاپیماهای سیاره ای کوچکتر باز کرده است. MarCO CubeSats توسط JPL ساخته و مدیریت می شود.
موفقیت این دو ماموریت منحصر به فرد ادای احترام به صدها مهندس و دانشمند با استعداد است که نبوغ و زحمت خود را در این روز عالی رقم زده اند."
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала