گزارش و تحلیل

تصمیمات موردی که چون درآمد دارد بی پایان می شود، اشکال از کجاست؟

© Photo / IRNAتصمیمات موردی که چون درآمد دارد بی پایان می شود، اشکال از کجاست؟
تصمیمات موردی که چون درآمد دارد بی پایان می شود، اشکال از کجاست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2021
اشتراک
چرا منع تردد شبانه خودروها در شهرها و یا تردد خودرو ها بین شهرها همچنان ادامه دارد؟
اسپوتنیک - یکی از بزرگترین مشکلات در ایران این است که زمانی برخی چه می آیند و تصمیمات لحظه ای را برای مورد خاصی یا به اقتضای شرایطی قانون تصویب می شود اما بعدها علیرغم اینکه شرایط آن قانون از بین رفته کسی به فکر حل مشکل برای مردم نیست و مردم می مانند و قوانین و مقررات موردی که ابدی شده.
اخیرا این مساله درباره مقررات تردد در دوران کرونا بسیار شدت یافته و اختلاف نظر های زیادی درباره منع تردد شبانه خودروها در شهرها و یا تردد خودرو ها فیما بین شهر ها مطرح شده.
زمان مطرح کردن این مقررات اکثریت مردم ایران از این مقررات حمایت کردند چون خوب مقرراتی بود که موجبات تامین سلامتی جامعه را فراهم می کرد اما در همه جای دنیا چنین مقرراتی باید تاریخ مصرف داشته باشد و مشخص شود که قرار است این قانون تا کی اجرا شود، مگر می شود که مثلا تا ابد الدهر مردم از تردد شبانه و یا بین شهری منع شوند و ملیون ها تومان جریمه شوند؟
چرا که مشخص نیست مردم کی قرار است از این ویروس منحوس کرونا خلاص شوند و در همه جای دنیا دارند تلاش می کنند زندگی معمولی را به مردم برگردانند.
پیشنهاد لغو منع تردد شبانه در تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
پیشنهاد لغو منع تردد شبانه در تهران
برخی معتقد می باشند چون این مقررات موجبات درآمد زایی را برای برخی سازمان ها فراهم کرده آنها از رفع آن ممانعت به عمل می آورند.
برخی دیگر هم اشکال را گردن افرادی می گذارند که قانون را تصویب کردند و مشخص نکردند که تا چه مدت باید این مقررات اجرا شود.
به هر حال هر دلیلی داشته باشد به نظر می رسد اشکال اساسی هم در تصویب کنندگان هم در مجریان است، چرا که اگر تصویب کنندگان اشتباه کردند مجریان باید تذکر بدهند که این مساله زندگی مردم را مختل کرده و اگر هم مجریان مجبور هستند اعمال قانون کنند و زندگی مردم مختل شده تصویب کنندگان جدید باید سریعا در این باره تصمیم بگیرند.
یا مثلا مشاهده می کنیم که زمانی در دوران رضا شاه قانون مشرفیت ساختمان ها تصویب شده، در آن زمان بلند مرتبه سازی در کشور بسیار کم بود و بیشتر منظور تصویب کنندگان این قانون روستاها بود اما امروزه که در شهرهای بزرگ دیگر معنایی برای چنین قانونی وجود ندارد باز هم این قانون اعمال می گردد و بر اساس آن قضات دادگاه ها مجبور به تصمیم گیری می باشند و کسی به فکر آن نیست که شرایط اجتماعی تغییر کرده و دیگر نمی شود بر همان اساس عمل کرد.
یا مثلا در زمان رضا شاه قانون خدمت سربازی برای جوانان تصویب شد چون نیاز به تشکیل ارتش بود، خوب امروزه همه دنیا متوجه شده اند که دیگر سربازی معمولی یا آنچه به عنوان خدمت سربازی از آن یاد می شود دیگر نمی تواند امنیت کشور را تامین کند، چرا که دیگر سیر جنگ ها با کمیت نیروی جنگجو تعیین نمی شود بلکه با کیفیت نیروها تامین می شود.
احتمال لغو منع تردد شبانه و سفر بین استانی در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2021
احتمال لغو منع تردد شبانه و سفر بین استانی در ایران
مضاف بر اینکه امروزه نیروهای مسلح ایران از اقتدار کافی برای دفاع از کشور برخوردار می باشند و دیگر شرایط کشور مانند زمان رضا شاه نیست که کسی نبود از کشور دفاع کند.
خوب آیا مناسب تر نیست که مانند بسیاری از دیگر کشورهای دنیا در چنین قانونی تجدید نظر شود و مثلا مدت سربازی جوانان به یک دوره آموزش نظامی کاهش یابد و بعد هزینه هایی که نیروهای مسلح می خواهند روی نگهداری نیروها برای دو سال انجام دهند روی استخدام نیرو و تربیت کیفی نیروهای استخدام شده هزینه شود؟
همچنین فکر آن را بکنید که در شرایط اقتصادی امروزه همین جوانان اگر دو سه سال زودتر بتوانند کار کنند و زندگی خود را شروع کنند چه تاثیری روی شرایط فرهنگی و اجتماعی واقتصادی کشور خواهد داشت.
البته اگر بخواهیم این قوانین و مقررات را بشماریم شاید با صدها مورد برخورد کنیم، مواردی که نیاز به بحث های حقوقی و تخصصی دارد، اما بحث اصلی مقاله در این است که آیا زمان آن نرسیده که مثلا مجلس شورای اسلامی کمیته ای را جهت تنقیح قوانین و تطبیق آن با شرایط امروزی جامعه تشکیل دهد و قوانین و مقرراتی که موجبات اخلال در زندگی مردم می شود را لغو یا تغییر دهند؟
همین مساله به خودی خود می تواند بسیاری از مشکلات اجتماعی که موجبات دردسر برای مردم و جوانان شده را رفع کند و به نوعی یک آرامش روحی روانی را تزریق جامعه کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала