بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران

© REUTERS / Kevin Lamarqueبیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران
بیانیه مشترک روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره برنامه هسته‌ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
اشتراک
روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در بیانیه‌ مشترک خود تاکید کردند که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، امانوئل مکرون و جو بایدن روسای جمهور فرانسه و آمریکا پس از دیدار خود در رم بیانیه‌ای مشترک منتشر و در بخشی از آن به ایران نیز اشاره کردند.
 اعلام آمادگی پاریس برای بازگشت به مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
اعلام آمادگی پاریس برای بازگشت به مذاکرات برجام
در این بیانیه که متن آن از سوی کاخ الیزه منتشر شده، آمده است که روسای جمهور فرانسه و آمریکا در دیدار روز جمعه خود بر لزوم اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند.
این ادعا در حالی به طور مکرر از سوی غرب و آمریکا مطرح می شود که مقامات جمهوری اسلامی ایران همواره بر ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته‌ای این کشور تاکید می کنند و یادآور می شوند که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد.
کشورهای غربی به رهبری آمریکا و اسرائیل در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.
ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.
علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.
ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافق برجام  با کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد اما پس از یک سال آمریکا در دوره حکومت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور وقت اعلام کرد از این توافق خارج می شود. حالا دولت فعلی آمریکا به رهبری جو بایدن اعلام می کند مایل به برگشت به برجام است.
تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده است.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала