اقدامات تروئیکای اروپایی و آمریکا در باره برنامه هسته‌ای ایران

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر اتحادیه اروپا
 اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
اشتراک
تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) و آمریکا دست به اقداماتی خواهند زد که ایران هرگز نتواند سلاح هسته‌ای بسازد و یا آن را به دست آورد.
به گزارش اسپوتنیک، در اطلاعیه نتایج دیدار طرفین در رم آمده است که تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و بریتانیا) و آمریکا دست به اقداماتی خواهند زد که ایران هرگز نتواند سلاح هسته‌ای بسازد و یا آن را به دست آورد.
در این بیانیه همچنین گفته شده است:«، ما، رئیس جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست وزیر بریتانیا  و رئیس جمهور آمریکا، امروز در رم گردهم آمدیم تا خطراتی که از برنامه هسته ای ایران برای جهان ناشی می شود را بررسی کنیم. ما قاطعیت خود را در این امر نشان دادیم که تضمین خواهیم کرد که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت و یا آن را تولید نخواهد کرد».
«تروئیکای اروپایی» و آمریکا نگرانی روبه‌افزایش خود را نسبت به اقدامات تحریک آمیز هسته ای ایران مانند تولید اروانیوم بسیار غنی شده و غنی شدن اورانیوم فلزی، ابراز می‌کنند.
واکنش تهران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
واکنش تهران به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
اوضاع کنونی، ضرورت تصمیمات سیاسی از طریق مذاکرات را مورد تأکید قرار می دهد تا امکان بازگشت ایران و آمریکا به رعایت مفاد برجام و ادامه گفتگوهای دیپلماتیک جهت حل و فصل دیگر مسائل این عرصه هم در ایران و هم در کشورهای ما را فراهم سازد».
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه «پنج» (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала