چند توصیه برای مقابله با اضطراب در دوره کرونا

© Fotolia / Viacheslav Iakobchukچند توصیه برای مقابله با اضطراب در دوره کرونا
چند توصیه برای مقابله با اضطراب در دوره کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.10.2021
اشتراک
یک روانشناس ایرانی می گوید با حفظ آرامش و مدیریت استرس و اضطراب، تغذیه مناسب و رعایت نکات بهداشتی به جنگ با کرونا برویم.
به گزارش اسپوتنیک، رضا منصوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا میزان نگرانی‌ها نیز از سرعت شیوع آن بیشتر شده و کاملاً طبیعی است که هر فردی نسبت به سلامت خود و خانواده‌اش مضطرب شده و  ابراز نگرانی کند.
وی در رابطه با نحوه مقابله با اضطراب و ترس از شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: بزرگنمایی ممنوع؛ ذهن ما عادت دارد تا چیزهای ترسناک و ناشناخته را دنبال و آن‌را خطرناک جلوه دهد، این بخشی ذاتی از عملکرد ذهن ما انسان‌هاست، ما از تصور حمله گرگ‌ها به شدت وحشت زده شده و می‌ترسیم در صورتیکه احتمال حمله گرگ‌ها به انسان بسیار کمتر از احتمال تصادف با اتومبیل شخصی‌مان است، این در حالی است که هر روز از صبح تا شب برای رفت و آمد از آن استفاده می‌کنیم بدون اینکه بترسیم و یا وحشت زده باشیم.
کاهش استرس در زمان دورکاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2021
کاهش استرس در زمان دورکاری: چگونه می‌توان ارتباط اجتماعی (غیرفیزیکی) را افزایش داد؟
منصوری ادامه داد: شیوع ویروس کرونا هم درست همانند این مثال است، بیماری خطرناکی که ممکن است سلامت تک تک ما را تحت تأثیر خود قرار دهد اما با رعایت بهداشت شخصی احتمال هجوم آن به بدن بسیار کاهش می‌یابد.
این روانشناس عنوان کرد: متأسفانه جز رعایت بهداشت کاری از دست شما ساخته نیست پس سعی کنید که بر وضعیت روانی خود مسلط شوید، رادیو و تلویزیون را خاموش کنید، تلگرام، واتس آپ و اینستاگرام خود را برای مدتی قطع کنید تا سلامت روانی‌تان بیش از این در معرض تهدید قرار نگیرد.
وی تصریح کرد: هم آنفلوانزا و هم ویروس کرونا از طریق لمس، سرفه، عطسه و تماس دست آلوده با دهان و بینی و چشم‌ها منتقل می‌شوند پس اگر بیمار هستید در خانه مانده و به مدرسه یا محل کارتان نروید و اگر بیمار نیستید بهداشت شخصی را مراعات کرده و از نزدیک شدن و تماس با افراد بیمار خودداری کنید، دست‌هایتان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون به صورت کامل بشویید و در صورت عدم دسترسی به آب حتماً از ژل یا محلول‌های ضدعفونی برای میکروب زدایی دست‌هایتان استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید در خانه بمانید، استرس بی مورد به خود راه ندهید و سعی کنید محیط زندگی را شاد و سالم نگه دارید تا هم به تقویت سیستم ایمنی بدن خود و هم اعضای خانواده‌تان کمک کنید.
منصوری با اشاره به این‌که ممکن است در اثر شیوع ویروس کرونا دچار اضطراب شده باشید مهم نیست که اضطرابتان ناشی از چه علتی باشد بگردید و ببینید در گذشته برای مهار اضطرابتان از چه راهکارهایی استفاده می‌کردید از آن‌ها کمک بگیرید، بیان کرد: شاید خودتان را بیشتر مشغول نگه می‌داشتید یا افکارتان را کنترل می‌کردید، با یک دوست در رابطه با اضطرابتان صحبت می‌کردید یا از تکنیک‌های ذهن آگاهی و مراقبه استفاده می‌کردید الان هم می‌توانید با استفاده از همان تکنیک‌ها خودتان را به آرامش دعوت کنید.
این روانشناس عنوان کرد: متأسفانه جز رعایت بهداشت کاری از دست شما ساخته نیست پس سعی کنید که بر وضعیت روانی خود مسلط شوید، رادیو و تلویزیون را خاموش کنید، تلگرام، واتس آپ و اینستاگرام خود را برای مدتی قطع کنید تا سلامت روانی‌تان بیش از این در معرض تهدید قرار نگیرد، اخبار را از منابع اطلاعاتی مورد اعتماد پیگیری کنید.
وی ادامه داد: به جای گوش دادن به اخبار تکراری ناشی از افزایش شمار مرگ و میر و بهبود یافتگان ویروس کرونا به دنبال جایگزین‌های مناسب مانند گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، کتاب خواندن، بازی با کودکان، گل کاری، تعمیر وسایل منزل و ...باشید.
منصوری افزود: یک رژیم متعادل غذایی را در پیش بگیرید و مایعات، میوه و سبزیجات زیادی میل کنید، خوب استراحت کنید و ورزش منظم روزانه را هرگز فراموش نکنید، برای تقویت سیستم ایمنی، بدن نیاز به دریافت ویتامین‌های گروه B و C و D بیشتری دارد.
این روانشناس ادامه داد: تحقیقات ثابت کرده‌ بی‌خوابی شبانه می‌تواند احتمال اضطراب را حدود ۳۰ درصد در افراد افزایش دهد و از طرف دیگر کم‌خوابی و استرس رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند به طوری که کم‌خوابی باعث افزایش استرس در طول روز و تأثیر منفی در عملکرد افراد دارد، بنابراین توصیه می‌شود ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید داشته باشید.
 
وی تأکید کرد: به یاد داشته باشید این اولین بار نیست که هراس از شیوع بیماری‌های واگیردار در جهان موجی از وحشت به راه انداخته و آخرین بار هم نخواهد بود پس با دیدی باز ضمن کنترل استرس و اضطراب خود، با رعایت بهداشت فردی، جمعی و تقویت سیستم ایمنی بدنتان به جنگ با انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها بروید.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала